Články / Reporty

Cesta do monofantazie (Mono v Podniku)

Cesta do monofantazie (Mono v Podniku)

David Vo Tien | Články / Reporty | 21.12.2014

Mono nadšeně ohlásili spolupráci s věhlasným animátorem Kódžim Morimotem. Zklamání přišlo záhy, když bylo jasné, že patnáctisekundový záblesk není poutač, ale celé video. Miniaturní plocha, která nestačí animaci ani hudbě Mono, aby mohli sdělit cokoli koherentního. V případě skupiny pracující s hudebním časem (terminus technicus) i hudbou epicky působí něco takového až absurdně, neboť tu je možné vnímat jen jako celek, ať už jako skladbu nebo album. Přísné oddělení desek Rays of Darkness a The Last Dawn působí podobně křečovitě a nepřirozeně. Ačkoli rozdíl mezi nimi je, obálky i názvy obou vybízí k jejich vnímaní jako celku a vzájemně se doplňujících desek. Tomu odpovídají i stopáže, jejichž součet tvoří průměrnou dobu jakéhokoli alba Mono. Ale za dvě desky fanoušek zaplatí víc než za dvojelpíčko. To, že na jednom z nich poprvé za patnáct let absentují orchestrální nástroje, není nijak zvlášť určující, protože je to práce s dynamikou, zvukem kytar a kompoziční postupy, které utvářejí typický zvuk kapely, v němž smyčce hrají důležitou roli, ne však zásadní nebo nezbytnou.

Ostatně dvě skladby z desky Hymn to the Immortal Wind, Pure As Snow (Trails of the Winter Storm) a Ashes of Snow, neodmyslitelně patří k vrcholům každého koncertu Mono a obejdou se bez smyčců naprosto sebejistě. Ono je to takové nadužívané rčení, ale kouzlo poštovních rockerů z Japonska tkví především v živém podání pečlivě komponovaných instrumentálních skladeb/příběhů. Tenhle rok jich odehráli 55, z toho 37 koncertů tvořilo zimní turné. A pokud jsou zdroje důvěryhodné, všude hráli stejný set s tvrdošíjnou pokorou a odevzdaností samurajů. I když na nich byla znát únava a Taka nevybouřil vichřici ze svého pink reverbu tak intenzivně a s takovým prožitkem, jako když je posvícení, musela každého přesvědčit o tom, že i zvuk může být samostatným narativním prvkem. Pokaždé, když vystřihne noiseové shoegaze „sóličko“ (udělám to za vás: POZOR, VTIP!) s kytarou zapíchnutou hlavou do podlahy, jdu nelítostnou vánicí. Pokud se podíváte na fotky lidí z koncertů Mono, tak jsou většinou všichni mimo, hlavně duchem. Zasněné pohledy, zamilované pohledy, někdo pláče, jiný na hodinu a půl zavře oči. Představte si, že tohle lidem děláte pětapadesát dní v roce.

Rays of Darkness vypuštěná jako první nevybočuje z předešlé tvorby, možná k ní má mnohem blíž než příliš klidná The Last Dawn. Na té dostaly nezvykle velký prostor klávesy, kytary zní jako doprovodný nástroj, avizované žhnoucí riffy a doomové rytmy se na temnější desce nejspíš ztratily v překladu. Zato použití vokálu - vůbec poprvé v historii Mono - je překvapením, a to o něco větším než v případě Earth, kteří zpěvy v jisté míře už použili. I přes všechny drobné změny a nové směry nepřináší novinka nic nového, žádný výraznější posun, náhled na žánr nebo vlastní kontext. Mono začínají působit jako forma, do které se nalévá příběh, což pro fanouška není dost. Nebo to chce uvařit si čaj a dát tomu čas. Všechny nahrávky nemůžou být sněhová bouře. Každopádně Mono po delší době vypustili z repertoáru Yearning, výborný a nejmetalovější vál, který doposud složili, jeden z jejich nejhranějších. Větší prostor dostaly songy s klávesami, takže set působil sevřeněji a jaksi mile, poklidně a příjemně. Až si říkám, že by byla škoda, kdyby pan Mijazaki s Mono nedali hlavy dohromady. Na víc než patnáct sekund.

Info

Mono (jp) + Helen Money (us)
17. 12. 2014, Podnik, Praha
foto © Vlastimil Vojáček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace