Anna Mašátová | Články / Reporty | 15.07.2014
Malé festivaly umí být natolik návykové, že se vám skoro na ty velké ani nechce. Na občerstvení čekáte maximálně pár minut, nebrodíte se v odpadcích, vše je blízko, o čistotě toiek nemluvě. Jistě, výše jmenované nestačí. S dramaturgií vše stojí a padá. V Poličce se sice dva dny střídaly kapely často z opačného konce žánrového spektra, výběr byl nicméně pečlivý a snad každý si našel to své nebo objevil neobjevené. Samotné město je navíc až podivuhodně udržované a opečovávané, dojem umocňuje prstenec mohutných středověkých hradeb, až se nechce věřit, že jste v Čechách.
Sobotní odpoledne bylo trochu ospalé, mnozí se snažili nachytat co nejvíce slunečních paprsků, takže se festivalové publikum stěhovalo jako stín na slunečních hodinách. Program otevřela slezská písničkářka Beata Bocek, multiinstrumentalistka-samouk, která baví jazykovou směskou i milým, skromným a vtipným vystupováním. Letos si na Colour Meeting dovezla doprovod v podobě hostů a přátel, kromě Beatiny kytary, ukulele a mbiry se tak z pódia linul kontrabas, trumpeta, flétny i perkuse.
Kdo se nepřidal k chumlu dětí a rodičů jdoucích na pohádku, prohloupil. O zlaté rybce, klasická pohádka o nenasytnosti, se rodila přímo pod rukama zdatné kreslířky s přispěním kolegy i publika. Divadelní společnost Toy Machine je mistrem minimalismu, baví malé i velké, rodiče i bezdětné, nezbývá než vřele doporučit. Následující Voilá! si buď velmi oblíbíte, nebo nezkousnete. Kapela hraje pěkně, francouzské šansony a pop v nových úpravách, i autorské písně mají vyletněný, bezstarostný tunning a zpěvačka Zdenka Trvalcová zpívá výborně. Jenže to francouzské errr je místy přehnané až přehrávané, stejně jako ona šarmantní rozjuchanost. S polskými Mosaik přišly tóny poněkud jinačího ražení. Slovanská melancholie i orientální smyslnost hraná, jak sami poznamenali, „na divné nástroje“. Hlas Jolanty Kossakowské byl slyšet snad až do Vídně, jediná škoda, že dámy nechaly na očích sluneční brýle, kontakt s publikem se tak navazoval nesnadno. Duo Kieslowski dorazilo na poslední chvíli, vše se ale elegantně zvládlo. Na nože, Andělská i ochutnávka z připravované desky Mezi lopatky. Singl Obraz míchal Bonus, album produkuje Jan P. Muchow, je se na co těšit.
Pomalu se mezi psy a pobíhající děti vkrádaly postavy, které evidentně netoužily po world music. Na programu byli Prago Union & Champion Sound, alternativní hip-hop v čele s Katem. Výborné texty, šlapající kapela, Colour Meeting okamžitě na nohou a pohupující se do rytmu. Můžete nad rapem a hip-hopem ohrnovat pysk, jak chcete, Prago Union vás ale rychle přesvědčí.
Kdo si rád zatančí, měl učiněné žně. Když nastoupili Söndörgő, mnozí nevěděli, co se chystá, ale i ti, co byli s Maďary obeznámeni, se nestačili divit. Doposud nejlepší koncert, který pětice v Čechách odehrála, tornádo byl jejich pomalejší brácha. Není rychleji hrající kapely na světě, prsty Árona, Benjamina, Salamona, Dávida a Attily, bratrů, bratrance a nejlepšího kamaráda, totiž brnkají na tambury s takovým švihem, že by se nohy zamotaly i Michaelovi Flatleymu z Lord of the Dance. Už jen pár dní zbývá do vydání nového alba Tamburocket: Hungarian Fireworks. A název nemůže být zvolený lépe. Písně diváky vcucnou, roztočí, vyždímají a splavené vyplivnou. Chvála vodě zdarma, jinak by byly řady příchozích zdecimovány.
Trnavská trojka Beans & Bullets spustila tvrdé blues, při kterém mnohdy poskakovaly hrnky na stolech. Zpěvák a harmonikář Jakub Daniš střílel nekompromisní texty, bezesporu největší festivalový nářez. Už bylo dávno po půlnoci, když se zbylé hloučky rozvlnily v dancehallovém rytmu Andělem ověnčeného ansámblu Ting, kteří zakončili jedenáctý ročník extrémně sympatického festivalu. Vida, sezóna sotva začala a už je důvod těšit se na příští léto.
Colour Meeting 2014
12. 7. 2014, Polička
foto © Barka Fabiánová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.