Anna Mašátová | Články / Reporty | 15.07.2014
Malé festivaly umí být natolik návykové, že se vám skoro na ty velké ani nechce. Na občerstvení čekáte maximálně pár minut, nebrodíte se v odpadcích, vše je blízko, o čistotě toiek nemluvě. Jistě, výše jmenované nestačí. S dramaturgií vše stojí a padá. V Poličce se sice dva dny střídaly kapely často z opačného konce žánrového spektra, výběr byl nicméně pečlivý a snad každý si našel to své nebo objevil neobjevené. Samotné město je navíc až podivuhodně udržované a opečovávané, dojem umocňuje prstenec mohutných středověkých hradeb, až se nechce věřit, že jste v Čechách.
Sobotní odpoledne bylo trochu ospalé, mnozí se snažili nachytat co nejvíce slunečních paprsků, takže se festivalové publikum stěhovalo jako stín na slunečních hodinách. Program otevřela slezská písničkářka Beata Bocek, multiinstrumentalistka-samouk, která baví jazykovou směskou i milým, skromným a vtipným vystupováním. Letos si na Colour Meeting dovezla doprovod v podobě hostů a přátel, kromě Beatiny kytary, ukulele a mbiry se tak z pódia linul kontrabas, trumpeta, flétny i perkuse.
Kdo se nepřidal k chumlu dětí a rodičů jdoucích na pohádku, prohloupil. O zlaté rybce, klasická pohádka o nenasytnosti, se rodila přímo pod rukama zdatné kreslířky s přispěním kolegy i publika. Divadelní společnost Toy Machine je mistrem minimalismu, baví malé i velké, rodiče i bezdětné, nezbývá než vřele doporučit. Následující Voilá! si buď velmi oblíbíte, nebo nezkousnete. Kapela hraje pěkně, francouzské šansony a pop v nových úpravách, i autorské písně mají vyletněný, bezstarostný tunning a zpěvačka Zdenka Trvalcová zpívá výborně. Jenže to francouzské errr je místy přehnané až přehrávané, stejně jako ona šarmantní rozjuchanost. S polskými Mosaik přišly tóny poněkud jinačího ražení. Slovanská melancholie i orientální smyslnost hraná, jak sami poznamenali, „na divné nástroje“. Hlas Jolanty Kossakowské byl slyšet snad až do Vídně, jediná škoda, že dámy nechaly na očích sluneční brýle, kontakt s publikem se tak navazoval nesnadno. Duo Kieslowski dorazilo na poslední chvíli, vše se ale elegantně zvládlo. Na nože, Andělská i ochutnávka z připravované desky Mezi lopatky. Singl Obraz míchal Bonus, album produkuje Jan P. Muchow, je se na co těšit.
Pomalu se mezi psy a pobíhající děti vkrádaly postavy, které evidentně netoužily po world music. Na programu byli Prago Union & Champion Sound, alternativní hip-hop v čele s Katem. Výborné texty, šlapající kapela, Colour Meeting okamžitě na nohou a pohupující se do rytmu. Můžete nad rapem a hip-hopem ohrnovat pysk, jak chcete, Prago Union vás ale rychle přesvědčí.
Kdo si rád zatančí, měl učiněné žně. Když nastoupili Söndörgő, mnozí nevěděli, co se chystá, ale i ti, co byli s Maďary obeznámeni, se nestačili divit. Doposud nejlepší koncert, který pětice v Čechách odehrála, tornádo byl jejich pomalejší brácha. Není rychleji hrající kapely na světě, prsty Árona, Benjamina, Salamona, Dávida a Attily, bratrů, bratrance a nejlepšího kamaráda, totiž brnkají na tambury s takovým švihem, že by se nohy zamotaly i Michaelovi Flatleymu z Lord of the Dance. Už jen pár dní zbývá do vydání nového alba Tamburocket: Hungarian Fireworks. A název nemůže být zvolený lépe. Písně diváky vcucnou, roztočí, vyždímají a splavené vyplivnou. Chvála vodě zdarma, jinak by byly řady příchozích zdecimovány.
Trnavská trojka Beans & Bullets spustila tvrdé blues, při kterém mnohdy poskakovaly hrnky na stolech. Zpěvák a harmonikář Jakub Daniš střílel nekompromisní texty, bezesporu největší festivalový nářez. Už bylo dávno po půlnoci, když se zbylé hloučky rozvlnily v dancehallovém rytmu Andělem ověnčeného ansámblu Ting, kteří zakončili jedenáctý ročník extrémně sympatického festivalu. Vida, sezóna sotva začala a už je důvod těšit se na příští léto.
Colour Meeting 2014
12. 7. 2014, Polička
foto © Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.