Články / Reporty

Colours of Ostrava objektivně?

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 23.07.2014

Colours vymysleli dobrou fintu. Takovou agitku ve stylu "konec dobrý, všechno dobrý". Předchozí dva ročníky to mohla být náhoda, teď to vyhlíží jako regulérní strategie. Sází na ni dokonce tak, že poslední odpoledne zaplní Horkýže Slíže nebo Chinaski (a nebo opačně: že si dovolí neuzavřít jimi festival). Kroutíc hlavou spekulovala jsem, co je cílem nedělního programu. Dostat do areálu co nejvíce lidí? Rekordní počet 41 tisíc festivalových návštěvníků by tomu odpovídal. Různorodá směska vytvářela nekonečné proudy multigeneračních chtivců, areál i přes tropy praskal ve švech... vítězství? Pro Colours Production určitě. Jenže Colours zároveň začínají připomínat nenasytné monstrum. Jak jinak vysvětlit politiku "každému trochu" (více o bizarní dramaturgii tady)? Colours jsou čím dál podobnější Glastonbury či Szigetu. Vždycky je možné zakotvit u malé vyhraněné scény a zdaleka minout hlavní "lidové" dění, je proto ale v pořádku koncept festivalu s rozmazaným profilem?

Zpátky k finále: večer se blýsknul především čtyřlístkem John Butler Trio – The National – Goat - John Newman. Zklamali snad jen The National, kteří se drželi dost při zdi. Jindy vtipný Matt Berninger byl zamlklý a koncert nabídl jen slušnou poslechovku. Hlavním tématem dne byl John Newman. Předloni zachraňovala dojem Janelle Monaé, loni Jamie Cullum. John Newman je dalším z euforiků, kteří umí udělat velkou show, a přitom nezapomínat na slušné hudební vychování. Překrásný vizuál jako vrstva projekcí, dobrá choreografie, velkolepý zvuk, kvalitní soul-pop... Newman je krapátko primadona, ale jako antidepresivum působí dokonale. Vyčerpanému, zmírajícímu publiku zvedl náladu a Colours udělal neskutečnou službu. Nic není pro festival důležitější než poslední dojem.

Proč tedy tolik kritiky? Vynikajících koncertů bylo mnoho, starých i nových vychytávek taktéž (vinárna, pitná voda, Radegast pub, zdravé stánky atd.). Jenže není všechno zlato, co se třpytí. I na další ročník s chutí zamířím, ale chci být objektivní. Když napíšou, že jde o nejlepší český festival, ptám se: a co když ne? Je potřeba zvážit hodnotící kritéria. Nejlepší znamená největší? Nejmasovější? Nejpopulárnější? Nejmazanější? Ano, Colours přináší zdánlivě vše, co si člověk může přát. Filmy, divadla, alternativu, underground, mainstream, jarmark, cirkus, art... Trocha skromnosti by ale neuškodila.

Takže poslední dvě poznámky:
1. Dnešní aktualizace na facebooku "NEJ místo na Colours of Ostrava" je, pokud se nepletu, čistou kopií modelu, který léta funguje na Pohodě. Pokud se Colours chtějí takto jednoznačně inspirovat, mohli by zařídit např. desinfekci a vodu u všech toalet. Klidně za cenu nižšího počtu kapel. Díky.

2. Zpřístupněný betonový kolos Svět techniky, který zatím zeje z větší části prázdnotou, ukrýval funkční kino a scénu České televize. Proč se organizátoři nesmilovali a nezaplnili obrovitánskou, navíc klimatizovanou plochu odpočinkovými místy? Situace v areálu se lepší, ale možností k příjemnému posezení, ukrytí ve stínu nebo k zevlení na trávě je pořád minimum... Colours by mohli dostat zelenou.

Info

Colours of Ostrava 2014
17. – 20. 7. 2014, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace