Články / Reporty

Colours of Ostrava: Polární záře

Colours of Ostrava: Polární záře

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 20.07.2018

Ať to vezmu z jakékoli strany, vychází to nastejno. Celý den jsem se plahočila a hledala cokoli, co by se jí vyrovnalo. Marně. Aurora by zastínila i polární záři. Dušovala jsem se, že ji znovu vidět nepotřebuju, a nakonec jsem skončila s ústy dokořán nalepená na přední řady.

Už je jiná, vyzrála. Posledně byla na hlavní scéně sotva postřehnutelná, teď je z ní dračice. Ta změna je vidět i na vizuálu posledního singlu, za mikrofonem je vyzývavá. A kupodivu ani nevadí, že se část repertoáru blíží klasice MTV (ano, Auroře začaly vycházet taneční remixy). Jejímu nadpřirozenému hlasu silná hudba sluší. Úderné vikinské bicí, volume up a soubor tančících divoženek proměnil předloňskou romantiku v rozjařenou, skoro “coldplayovskou” show. Komentáře publika? Muž v zamilovaném údivu, cca 30 let: “Ty vole, ty vole, TY VOLE!!!” Vedle něj vytlemený kamarád: “Jo, ty vole, já vím.”

fotogalerie z festivalu zde

Podobně jsem se měla podivovat na Molécule, ale opakovalo se loňské zklamání z Maxe Coopera. Přijede umělec s neotřelým koncepčním projektem (v tomto případě -22,7°C) a odehraje prudký a silový techno set, kde na příběh není místo. Molécule hrál bez projekce (proč?!) a nezbyl prostor ani pro odstupňování napětí. Spolu se záběry zpoza polárního kruhu, kde jako vyhledávaný zvukový inženýr nahrával tříštící se ledovce, psí spřežení a krutý boj o obživu v grónské vesnici, to mohl být krásný noční horor. Došlo “jen” na akurátně střižený a nelítostně hlasitý set, blížící se učebnicovému a pedantskému stylu o něco dříve hrajícího VRILa.

To soulový mazel Jacob Banks příběhy nešetřil. Samozřejmě hlavně těmi o lásce. A pokud vás baví tesknobol, máte nového parťáka. Na desce Banksův nahněvaný témbr sice tolik nevyniká, ale pokud potřebujete zavřít oči a vzpomínat, poslední deska The Paradox poslouží dokonale.

a fotky i tady

Aby byl den dostatečně barevný, doplnila jsem si do plánů ještě stoner/hard-rock a jazz. Nejprve smeknu před Baro Chadel, zjevením z Žižkova. Našli se přes inzerát, Full Moon Forum jim nedlouho poté vydává desku a rychle dokazují, že jsou pro kytary a velké publikum zrozeni. Hrají chytře: spousta drobných detailů, rytmických změn, chytlavých riffů... Mají suverénní pódiový projev. Pokud bych se chtěla chovat drze a nepřístojně, tak pro ně. A naopak, kdybych toužila po duchovní transcendenci, pustila bych si znovu půlnoční Alfa Mist. Stejně jako loni ohromil McCaslin, i tady se zjevil výjimečný, multižánrový instrumentalista a lídr. V cross-jazzových aranžích s dominantním trumpetistou Johnnym Woodhamem střídal jemná piano preludia s groovy momenty a pokročilými sóly. Moc oddechu nám nedopřáli, kontemplace požehnaně.

Jen ukolébavky se mi nedostalo. Stejně jako ve středu na Niklase Paschburga, ani včera se na Hlavenkovou nedostaly desítky lidí, kteří marně stepovali před vstupem na Music Alarm Stage a krásu Theodora a Scintilly tušili jen zdálky. Je otázka, zda všichni stojí o příjemnou tečku dne, nebo se jim prostě jen zatím nechtělo domů. Každopádně páteční párty jistí Paul Kalkbrenner na hlavní a dobranocku Barová, Dusilová a Hlavenková v Gongu. Dáte oboje?

Info

Colours od Ostrava 2018, 18. – 21. 7. 2017, Dolní Vítkovice, Ostrava

foto: Anna Baštýřová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace