Články / Reporty

Colours of Showcase: Komu chybí kule, kdo jich má víc

Colours of Showcase: Komu chybí kule, kdo jich má víc

Anna Mašátová, Veronika Mrázková | Články / Reporty | 16.07.2015

Crossroads jsou skvělým preludiem ke Colours of Ostrava a zároveň příjemným veletrhem kontaktů. Představují skutečně kvalitní vývozní artikly a propojují experty, bookmakery i nadšence. Jedná se o mikro verzi slavného hudebního EXPO Womexu a zároveň soběstačný minifestival, alternativu ke komerčnímu Festivalu v ulicích. První den byl pestřejší, druhý vyhraněnější.

Stejně jako jsem měla pochybnosti o nepoměrném rozdělení kapel – 9:4 – nezdála se šťastná ani kombinace žánrů. Folklórní středa sice nabízela srovnání jednotlivých "regionálních" přístupů, dvojice Kalle ale byla mezi vší tou lidovostí podivně osamocená. Onen folklór navíc trochu konzervuje – pokud jsme se chtěli zahraničním expertům pochlubit, budiž. Obávám se však, že např. cimbálovku neslyšeli prve. Je z úcty k česko-moravské tradici nutné věnovat tolik prostoru třebaže krásným, nicméně sto let starým písním z Horňácka? Důležitým úkrokem je kapela Gooral, která druhý den zavírala. Dubstep, drum´n´base a beatbox v kombinaci s ovčáckou píšťalou a gorolskými tanci představuje krapet šokující, nicméně funkční renovaci afrických či východních kapel typu Asian Dub Foundation. Taneční world music je festivalově vděčná a polští horalé ještě nejsou okoukaní, vystoupení kapely Gooral tedy plnilo účel Czech Music Crossroad bezezbytku.

Musica Folklorica odstartovala středeční program, kroje jak malované, Zdenka Braunerová s Mrštíky by zajásali. Zahrané bezchybně, cimbálovka jedna báseň, jen tomu jaksi chybí kule a srovnání s polskými Qfuera z předešlého dne se kvůli přítomnosti ženského doprovodného sboru Oskoruša nabízí, mládež ze zahraničí měla prostě větší koule. Cenu poroty vyhrávají Tara Fuki, není divu, diváckou Ladě, všechna čest. Jenže si nemohu nepostesknout, Qfueru prostě dost lidí vynechalo, škoda.

Pro mnohé z nás se stali i bez vyhlašování vítězi celé přehlídky Kalle. Veronika Buriánková, která se k mikrofonu drala už v patnácti, tehdy ve formaci Veena, neskutečně vyzrála. Spolu s kytaristou Davidem vychází z táborského podhoubí kolem Some Other Place, C nebo Please The Trees a jejich škola je znát. Melancholický slowcore mladé dvojice vyznívá velmi naléhavě, zároveň však plaše a pokorně. Oslavovaný debut nahráli v tichu domova na magnetofonové pásky. Hned po jeho vydání získali nominace na Vinylu a zároveň publicitu, Kalle ale dál hrají v malinkých klubech a pilně pracují na druhé desce. Ta už by se měla nahrávat v nepoměrně vyšší zvukové kvalitě, kterou si Veroničin hlas jednoznačně zaslouží. Uhrane nejen barvou hlasu, ale i zajímavou artikulací a frázováním. Ve chvílích, kdy se její démonický střed zúžuje a z šepotu přechází v chraplák, až mrazí. V kratičké půlhodině bohužel nedošlo na její vyšší polohy, nicméně v Ostravě ještě zůstávají. Publikum má šanci dokonce dvakrát: v hrubší verzi zahrají na Full Moon stage s kapelou NOD NOD, v pátek vystoupí tamtéž znovu jako Kalle.

Showcase kapel - někdy zklamání, jindy nadšení, jak to tak v životě bývá, jen by asi člověk čekal větší wow efekt, který by měl nastat u každé skupiny, vždyť by to měly být ty nejlepší z nejlepších ze tří států. Možná by neškodilo zrušení vstupného, které zbytečně odradilo diváky od návštěvy Hlubiny. Stovka není velký peníz, ale v momentě, kdy soupeří s Festivalem v ulicích, který je zdarma, jsou priority dané. 

Info

Czech Music Crossroads 2015 15. 7. 2015, Prostor Hlubina, Ostrava www.crossroads.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace