Články / Reporty

CTM III: Hledání blízkosti

CTM III: Hledání blízkosti

Vojta Chmelík | Články / Reporty | 06.02.2025

V dnešních časech toužíme po opravdové lidské blízkosti, ta je však ve světě algoritmů nahrazována novými typy proximit. Zkoumání tohoto vztahu je nejdůležitějším tématem sesterského festivalu Transmediale, který se zabývá uměním, digitálními technologiemi a médii a probíhá paralelně druhý víkend s CTM. Hlavním dějištěm se letos stal Haus der Kulturen der Welt, multifunkční prostor kombinující galerie, koncertní sál a přednáškové prostory na okraji parku Tiergarten v blízkostí Říšského sněmu. Večery s názvem Synthesis jsou organizované v koordinaci obou festivalů a jejich letošním fokusem je jedno z nejaktuálnějších témat, umělá inteligence, její využití v umění a hudbě.

Synthesis I přináší největší očekávání celého festivalu, producenta, skladatele a vizuálního umělce Ricka Farina. Loni vydal geniální album Wretched a jeho studio Actual Objects, které založil se svojí partnerkou, je známé spoluprací s umělci jako Charli xcx, Caroline Polachek nebo A. G. Cook, především na jejich pódiových vizualizacích a videoklipech. Audiovizuální set Chaos Play Live spojuje elektronickou hudbu, postindustriál a deconstructed club music a výsledek má neskutečnou atmosféru a zvukovou hloubku. Na plátně se střídají projekce vytvořené pomocí CGI a umělou inteligencí, zobrazují tváře zkroucené ve škleby z nejděsivějších nočních můr. Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.

Toho se dočkáváme v klubu Alte Münze, staré mincovně v blízkosti Alexanderplatzu, kde probíhá páteční klubová noc. Stejně jako v Berghainu jsou tu hned tři stage, nicméně mnohem stísněnější a dostat se z jedné na druhou zalidněnými úzkými chodbami je výzva. Když se dostávám dopředu menšího prostoru Cage podle zavěšených klecí, svoje vystoupení začíná berlínské undergroundové duo PΞB tvořené bubeníkem Iliou Gorovitzem a vokalistkou Asjou Skrinik, která se stará i o syntezátory, smyčky a zvukové manipulace. Punk, noise a industriální experimenty, progresivní rytmy a vokální projev mezi mluveným slovem a hororovým křikem působí dohromady syrově i naléhavě, ve výkřicích jako „I don’t want my body!” je slyšet bolest a trauma, i síla a vzdor.

Tresor, nejmenší prostor klubu, patří celou noc projektu Dadabots. Ten vznikl z kultury hackatonu a uvažuje o samotných hudebních žánrech, jejich ohýbání, překrývání, zamýšlí se nad jejich vývojem a případným zánikem. Během setu funguje jako dadaistický jukebox: publikum může zadat kombinaci umělce, skladby, názvu, žánru i tempa, s pomocí algoritmů a AI pak vytvářejí skladby, kde umělcem je Bob Dylan, písní Nothing Else Matters v žánru hyperpop se 150 bpm. I když výsledek ne vždycky dobře funguje, je to rozhodně zábavné ve své interaktivitě a zajímavé jako zkoumání možností digitálních technologií.

Hiphopová produkce labelu Surf Gang, který okupuje třetí stage Machine, mě neoslovuje, zpátky v kleci ještě zastihnu Loto Retina. V Gandalfově klobouku mísí reggaeton, experimentální elektroniku a beaty dekonstruuje stylem Aphexe Twina.


MEZI MOTIVAČNÍM PROSLOVEM A IRONIÍ

Do RSO je cesta dlouhá. Klub, kde tradičně probíhá závěrečná párty festivalu, je poměrně z ruky, v odlehlejší čtvrti Schöneweide, což z centra může trvat i hodinu. Stará budova bývalého pivovaru má dva sály a je pověstná labyrintem chodeb mezi nimi, návštěvník se zprvu snadno ztrácí. Když přicházím na menší stage Summe, právě začíná producentka Venus Ex Machina. Nechávám se pohltit temnotou jejího mixu postindustriální hudby a dark techna, něco i pro příznivce postpunku a dark wave. Skvělý start.

Mezi DJ sety je live show kanadské producentky a vokalistky Marie Anderson, která je jedním z headlinerů festivalu, spíše výjimkou. S pomocí vizuálního umělce Nicka Verstanda prezentuje album City of Clowns, vycházející na konci měsíce. Písně prokládá kratšími analogovými sety, minimal techno střídají odkazy na osmdesátkový synthpop, vokály přecházejí ze zpěvu do mluveného slova. Set je energický, ale netušil jsem, že bude tak kontroverzní: když se o něm zpětně v kruhu bavíme, překvapivě jsem jeden z mála, kdo považuje její rytmicky odříkávané texty typu „Work it, work to be a winner!” za vtip a ironii než za otravnou motivační řeč s tanečním doprovodem.

Po Marie Davidson následuje už jen pendlování mezi oběma sály a hledání toho, co v onen moment nejvíc sedí náladě. Poslední klubová noc festivalu je vždy spíše o atmosféře než o jednotlivých jménech. Do rána následuje několik b2b setů, ze kterých stojí za zmínku rRoxymore a Deena Abdelwahed a jejich hypnotická směs techna a house s vrstevnatými zvukovými plochami. Když odcházíme, soundsystémy mlčí a venku je už chvíli světlo…

Šestadvacátý ročník festivalu se potýkal s organizačními problémy kvůli nejisté rozpočtovou situaci. Na podzim bylo pozastaveno financování ze strany Berlína, na více než měsíc byly přípravy zmrazeny a po dlouhých jednáních se dosáhlo realizace. Muselo však dojít ke škrtům v programu zejména klubových nocí a omezení lokalit. A krom několika tematických okruhů letošní ročník neměl jednotné téma a koncept, což CTM chybělo.

Info

CTM
24. 1. –⁠ 2. 2. 2025 Berlín
web festivalu

foto © Vojta Chmelík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace