Články / Reporty

Ladies Is Troubles? Never Sol.

Ladies Is Troubles? Never Sol.

David Čajčík | Články / Reporty | 29.09.2013

„To by bylo hustý, hrát v Akropoli,“ řekly si Sára Vondrášková a Kateřina Šantrochová před dvěma lety na kávě. Není Akropole jako narvaná Akropole, která uvítala první jmenovanou při křtu debutu Under Quiet. Pod jménem Never Sol si Sára Vondrášková mohla dovolit nejen krásný moderní design bookletu, ale hlavně štědré kompozice produkované Janem P. Muchowem.

Večer otevírala Kateřina Šantrochová se svou kapelou Sant Roche. Neurotický projev zpěvačky kontrastoval s pozdějším vyklidněným, ale neméně procítěným zpěvem Never Sol, nicméně i tak mají obě více společného. Kapelu je nutné někdy poslat do zákulisí a nechat znít skladby v té nejčistší podobě, takové, v jaké byly napsány – pouze s klavírem. A nebo ne. Protože teprve se spoluhráči za zády dostávají všechny odstíny. Rychlá vibrata s nádechem Mono, šansonové rytmy nebo křehký zpěv rozbitý nekompromisním rockovým riffem v House. Jak sami přiznávají, v názvech skladeb mají bordel (Fenkopes?), ale v tom, co chtějí skládat, mají Sant Roche úplný pořádek.

Tři ženy v bílém, jedna v černém. Pro koncertní účely doplnila Sára Vondrášková kapelu o tři instrumentalistky. A jednoho muže na občasnou výpomoc s dechovou sekcí. Tomáš Dvořák a.k.a. Floex si vzal vtipně příhodné triko s nápisem Ladies Is Troubles, ve skutečnosti žádné nebyly. Jakkoliv koncertu naprosto dominoval oslnivý hlas hlavní zpěvačky, do popředí se daleko více dostaly poloelektronické bicí, o houslových partech nemluvě.

Jaká je tedy pokřtěná deska? Poprask na scéně asi nezpůsobí, ale ukazuje, že z Krymského podsvětí může vzejít někdo, kdo se správnou dávkou invence a skvělými lidmi kolem sebe dokáže vytvořit hned napoprvé dílo, které zaujme. Na první poslech. A ať už v tom někdo hledá temnou výpověď poodkryté duše zahalené basovým hávem v Places nebo naopak jemné přelévající se tóny rozložených akordů protnutých smířeným hlasem v Running with the Wolves, Jameson stvrdil poměrně výjimečnou desku, která zní naživo snad ještě naléhavěji a upřímněji.

Kromě skladeb z Under Quiet zazněla i Gone z nového EP Floexe, na níž Never Sol hostuje. Nebo duet na klavír, jeden z archivních kousků z dob, kdy s Kateřinou Šantrochovou vystupovaly (a vystupují, pozn. ed.) pod jménem Káča a Sára. Výběr přídavku v podobě ten večer podruhé zahrané Hands potvrzuje pozici skladby coby jedné z nejsilnějších na celém albu, něžný zpěv vrcholí v epickém refrénu s bohatým aranžmá a adelovským nádechem. Na závěr překvapení a skladba Breathe, jedna z nejelektroničtějších na desce, dostává pouze s klavírem jiný rozměr. Je to ten původní? Funguje to i takto? Ano, ale stejně buďme rádi, že dle slov Never Sol ji nejvíce v hudbě naučili Muchow a Floex.

Info

Never Sol + Sant Roche
26. 9. 2013, Palác Akropolis, Praha

foto © Fomas

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace