Články / Reporty

Den první: nová scéna a staré Ostrovy (United Islands)

Anna Mašátová | Články / Reporty | 21.06.2014

United Islands jsou vždy trochu sentimentální záležitostí, obzvláště pro ty, kteří zažili první ročník, kdy hledali po kapsách třicet kaček na vstup a s nadšením sledovali, že jde v Praze něco takového uskutečnit. S každým ročníkem se Ostrovy proměňují, někdy lepší, jindy slabší, výhrad i kladů habaděj.

Letos to není jiné. United Islands jsou zpět na vltavských ostrovech, pražské centrum zavalily davy lidí, putují od Smíchova k Národní, cestou vykupují vietnamské večerky i okukují stánky s festivalovými blbinami. Když už jsme u toho, trošku popíchněme. Dopravní podnik sice šteluje letní jízdí řád už před prázdninami, svou neschopností dojímá všechny k hořkým slzám, ale zřídit speciální – a naprosto zbytečnou - zastávku uprostřed Střeleckého ostrova šlo bez keců. To jsou lidi fakt neschopni ujít těch pár metrů z nejbližších regulérních zastávek? A je opravdu potřeba nacpat komerční prodejce i mimo festivalový areál? Kdyby místo dostali buskeři, mohlo to být zajímavější, takhle nezbývá než kroutit hlavou, proč by starousedlíci měli parkovat jinde, jen aby se tam prodávala trika.

Návštěvnost je více než slušná jak na neplacených scénách, tak na placených. Americkým Hazmat Modine v čele s frontmanem Wadem Schumanem tleská Střelák, tradičně zasvěcený world music. Směs blues, jazzu i world music početného ansámblu, kde nechybí banjo, suzafon, akordeon nebo harmonika, potěší při každém poslechu. Poklusem na novou ostrovní scénu na úpatí Petřína, do Kinského zahrady. Na stagi Rádia 1 ještě řádí do půl těla svlečený Jiřin Jirák s Nylon Jail, mnozí z publika znají texty nazpaměť, nová hvězda české alternativní scény se uchytila evidentně dobře.

I Ostrovy mají omezení v podobě desáté hodiny, času není nazbyt, na pódiu už si fidlátka rozbalili londýnští Childhood. Čtveřice je ve festivalovém programu připrovnávána ke Stone Roses nebo Primal Scream, tvrzení ale pokulhává. Slušný indie pop ano, některé songy dokonce velmi ano, k legendám ale ještě chvíli nedohlédnou. Brity člověk skoro litoval, protože hned po úvodní písni jim na pódium vlezla Nicky Tučková, známá to blond děva proslavená touhou po „rič bojovi“. Mnozí se s alter egem herečky Táňi Malíkové ještě neseznámili, návštěvníci strnuli v úžasu, co ta pipina proboha dělá na pódiu, spekulovalo se dokonce, zda nepatří k ostrovní kapele. Nicky vyšvihla song Szukam cię, Miłoszu s dementně geniální choreografií, čímž několika zasvěcencům udělala... no ano, radost!

Childhood skončili na minutu přesně, bez přídavku, koho zaujali, musí si počkat do srpna na debutové album Lacuna. Ostatní nechť objevují další desítky kapel během dneška. Tipy? Izraelec LFNT, Britové Heymoonshaker a argentinští Bajofondo.

Info

United Islands of Prague 2014
20. 6. 2014, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace