rionka | Články / Reporty | 04.05.2013
Pódium přizdobené dvěma vysokými reproduktory i impozantní kopec elektronických hraček před ním osvětlovalo jemné modrozelené světlo. Ze všech rohů pomrkávaly zářivě zelené, červené a žluté diody. Bylo něco po desáté, když ke stolu s „nádobíčkem“ přistoupil vysoký člověk s dlouhými dredy. Zapálil si cigárko a druhou rukou sáhl mezi čudlíky. Semtam něco pootočil, tuhle cvaknul, támhle popotáhnul. Kolem stolu se náhle sešla menší společnost. A pak celé Boro zhaslo.
Úvod večera v podobě jemného akustického představení dua Tomáš Palucha nemohl (a ani nechtěl) nic netušícího hudebního alternativce varovat. Pokoušet se definovat Gnod jen na základě zvukových záznamů rozesetých po internetu, je totiž jako snažit se sbírat psychedelii do košíčku lopatičkou. Jejich produkce vás naživo zavalí zvukem i hlukem tak, že zapomenete dýchat, zatímco do vaší rozdrásané oční sítnice se zabodne milion rytmických záblesků důmyslně ukrytého stroboskopu. Gnod nemá s klasickým bigbítem z Bora absolutně nic společného. Když se na tuto show omylem dostaví metalová duše, s úlekem se ztratí mezi klávesami a nekonečně propojenými girlandami magických krabiček a ještě třetí den bude s poblikávajícími zornicemi vyprávět kamarádům o neuvěřitelné industrial-hippie techno party.
Psych-drone space-krautrockoví alchymisté z Británie kombinují hutné zvukové plochy se spletitou rytmikou, což čas od času prokládají roztodivnými „robotickými“ vokály prohnanými přinejmenším ďáblovou efektní krabičkou, červí dírou a maskou Dartha Vadera (zapojeno paralelně). Nepozornému posluchači by se skoro chtělo říci, že Gnod ve svých předlouhých skladbách „rezignují na gradaci“, ale to není tak docela přesné, protože když se do jejich intenzivního proudu kosmického hluku skutečně zaposloucháte, rytmické struktury i melodie se kolem vás postupně začnou rozvíjet jako nějaké šílené elektronické orchideje. Je to prostě divné – ve všech možných významech toho slova.
Naživo jste do víru a temnoty vhozeni jen tak, nazí, bez přípravy a možnosti útěku. Zatímco Paddy sahá do kláves, Marlene (dívka se zrzavými dredy a vytetovanou spirálou na šíji) a Chris se opírají o svůj oltář a zkroucený zvuk ženou až kamsi do meziprostoru mezi obludnost a extázi. Neil v džínové bundě – černovlasý zpěvák, kterého byste spíš očekávali ve vroucím metalovém kotli – se pohupuje pod pódiem mezi prvními řadami fascinovaných i šokovaných diváků. Line-up Gnod se ovšem mění stejně často a nečekaně jako jejich experimentální zvuk a styl, takže je možné, že než tyto řádky dočtete, bude to už úplně jinak.
Gnod (uk) + Tomáš Palucha
21. 4. 2013, Boro, Brno
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.