Mašout | Články / Reporty | 26.11.2017
Když jsem tahal přátele na koncert Lali Puna, udělal jsem tu chybu, kterou často děláme všichni. Místo podstaty jsem jim podsunul materiál, který mohli úhledně poskládat do škatulek a zasunout do šuplíku. Když jsem jim řekl, že jde o německou kapelu s krásnou korejskou zpěvačkou, někteří přizvedli obočí, jiní zkrabatěli čelo, další rovnou odpověděli, že neposlouchají ani techno ani k-pop, a jali se dál hledat novou hudbu na YouTube. Následná snaha zachránit to dalšími kategoriemi, že jde vlastně o indie-electro, už taky nezabrala. Možná jsem v tom nebyl sám, protože koncert Lali Puna se odehrál v sále, který byl zaplněný sotva ze třetiny. Ale to všechno byly jen první dojmy.
A nebyly to poslední první dojmy toho večera. Nutno uznat, že jsem přišel s přehnaným očekáváním. Po třinácti letech, co v Praze nehráli, vládlo v srdcích nás, skalních fanoušků, velké napětí.
fotogalerie z koncertu zde
Když se na pódiu Lali Puna vynořili, v Lucerna Music Baru to jemně zabublalo. Za bicí usedl Christoph Brandner, ke klávesám a elektronice přistoupil Christian Heiss a místo v popředí před mikrofonem stydlivě zaujala zpěvačka Valerie Trebeljahr. Tedy trojice, která spolu hraje téměř od počátků kapely a natočila i poslední album Two Windows. Jejich set působil skromně a překvapivě se skládal především z midi kontrolerů. To znamená, že většina zvuku byla procesována přes nenápadný macbook, na kterém vystoupení stálo a s nímž i případně padalo (nic takového se nestalo, ačkoliv jak říkala Trebeljahr, dřív je technika zrazovala pravidelně). Nejživěji působil Brander za sadou bicích, který do nesmělého vystoupení vnášel živelnou energii a našlapané taneční tempo.
Druhý dojem na sebe nenechal dlouho čekat a introvertní atmosféra si všechny podmanila, aniž by skupina musela ze své intimity vystoupit. Koncert nakonec připomínal staré omalovánky v mateřské školce pro talentované – předkreslený základ překrývalo několik vrstev barvité invence. Publikum se nenechalo zahanbit a vděčně vracelo pozitivní vibrace, navzdory melancholické slupce kryjící křehkost jejich písniček. Lali Puna si nás naladili na svoji vlnu a za odměnu přidali neplánovaný druhý přídavek. A později i příslib, že na další koncert nebudeme čekat třináct let.
Lali Puna (de)
23. 11. 2017 Lucerna Music Bar, Praha
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.