Anna Mašátová | Články / Reporty | 09.04.2014
S pátým ročníkem nachystal festival Mladí Ladí Jazz hudební lukulské hody. Exotickým chodem byla fantastická japonská klavíristka Hiromi Uehara, která se do Čech vrací pravidelně již od svých čtrnácti let.
Uehara začala na klavír odmalička a díky své osvícená učitelce se dostala k jazzu. Právě ve čtrnácti si nesporně talentovaná pianistka zahrála s pražskou filharmonií, o tři roky později stála na pódiu s Chickem Coreou, následovala studia na prestižní Berklee College of Music a smlouva s vydavatelstvím Telarc. Debutové album Another Mind vydala roku 2003, ať už se svým triem či sólo nahrála doposud osm alb a čtyři DVD. V neposlední řadě je držitelkou Grammy, tudíž nepřekvapí, že procházíte-li články o Hiromi, přívlastky začínají téměř vždy předponou nej. Nejlepší, nejúžasnější, nejoceňovanější... zkrátka Hiromi, drobná Japonka, kterou asi nikdy nikdo neviděl se stejným účesem. V Čechách má početný fanklub a Pražská křižovatka, tedy kostel sv. Anny, o jehož záchranu se zasloužila Nadace Dagmar a Václava Havlových, byla přímo přeplněná, lidi seděli i stáli, kde se dalo.
Mladí Ladí Jazz letos opravdu dovezli hvězdy, s předskokany však příliš štěstí neměli. Student HAMU, klavírista Matouš Hejl podal nepřesvědčivý výkon, kterému chyběla lehkost i překvapivost. Zajímavější byly jen lyričtější plochy, v těch temnějších byl těžkopádný a variace na Gershwinovo Summertime dopadla přímo bídně, navíc byla každá skladba zakončena přehnanou dramatičností dlouho sešlápnutého pedálu. Hra na efekt se nevydařila a zbytečně natáhla večer.
Hvězda večera nakráčela na pódium neformálně v teniskách a legínách. Recitál zahájila skladbou Capecod Chips z alba Place to Be, při které jí ruce létaly po klávesách, brnkala na vnitřní struny, poskakovala, vykopávala nohama do všech stran v tempu zběsilého boogie-woogie. V jemnější japonské lidovce Sakura sakura s nástrojem zas souzněla, promlouvala s ním i vzdychala a vzápětí přivítala diváky roztomilou češtinou. Zatímco se doposud publikum zdárně drželo téměř formální atmosféry, při BQE už spontánně tleskalo a vykřikovalo, k radosti živelné interpretky. Dobře vychovaná umělkyně se po každé skladbě hluboce ukláněla a snažila se přiblížit vznik jednotlivých kusů. Při nespoutaných klavírních hrátkách nezůstala ani jedna klávesa nepolíbená, příchozí dokázala svou energií strhnout a okouzlit, mnozí jen nevěřícně kroutili hlavou, jakou rychlost jsou prsty schopny na klaviatuře vyvinout. Suita Viva! Vegas: Show City, SHow Girl/ Daytime in Las Vegas / The Gambler si nakonec vysloužila dlouhý potlesk vestoje a standing ovation se opakovalo i po prvním přídavku. A tak se přidávalo podruhé.
Asi bychom pár přídavných jmen začínajících na nej mohli k Hiromi ještě přidat, ale to už udělali mnohokrát jiní. Tak tedy: Hiromi, děkujeme za skvostný koncert!
Hiromi Uehara (jap) + Matouš Hejl
7. 4. 2014, Pražská křižovatka, Praha
foto © Barka Fabiánová
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.