Články / Reporty

Dokonalost má jméno Hiromi

Dokonalost má jméno Hiromi

Anna Mašátová | Články / Reporty | 09.04.2014

S pátým ročníkem nachystal festival Mladí Ladí Jazz hudební lukulské hody. Exotickým chodem byla fantastická japonská klavíristka Hiromi Uehara, která se do Čech vrací pravidelně již od svých čtrnácti let.

Uehara začala na klavír odmalička a díky své osvícená učitelce se dostala k jazzu. Právě ve čtrnácti si nesporně talentovaná pianistka zahrála s pražskou filharmonií, o tři roky později stála na pódiu s Chickem Coreou, následovala studia na prestižní Berklee College of Music a smlouva s vydavatelstvím Telarc. Debutové album Another Mind vydala roku 2003, ať už se svým triem či sólo nahrála doposud osm alb a čtyři DVD. V neposlední řadě je držitelkou Grammy, tudíž nepřekvapí, že procházíte-li články o Hiromi, přívlastky začínají téměř vždy předponou nej. Nejlepší, nejúžasnější, nejoceňovanější... zkrátka Hiromi, drobná Japonka, kterou asi nikdy nikdo neviděl se stejným účesem. V Čechách má početný fanklub a Pražská křižovatka, tedy kostel sv. Anny, o jehož záchranu se zasloužila Nadace Dagmar a Václava Havlových, byla přímo přeplněná, lidi seděli i stáli, kde se dalo.

Mladí Ladí Jazz letos opravdu dovezli hvězdy, s předskokany však příliš štěstí neměli. Student HAMU, klavírista Matouš Hejl podal nepřesvědčivý výkon, kterému chyběla lehkost i překvapivost. Zajímavější byly jen lyričtější plochy, v těch temnějších byl těžkopádný a variace na Gershwinovo Summertime dopadla přímo bídně, navíc byla každá skladba zakončena přehnanou dramatičností dlouho sešlápnutého pedálu. Hra na efekt se nevydařila a zbytečně natáhla večer.

Hvězda večera nakráčela na pódium neformálně v teniskách a legínách. Recitál zahájila skladbou Capecod Chips z alba Place to Be, při které jí ruce létaly po klávesách, brnkala na vnitřní struny, poskakovala, vykopávala nohama do všech stran v tempu zběsilého boogie-woogie. V jemnější japonské lidovce Sakura sakura s nástrojem zas souzněla, promlouvala s ním i vzdychala a vzápětí přivítala diváky roztomilou češtinou. Zatímco se doposud publikum zdárně drželo téměř formální atmosféry, při BQE už spontánně tleskalo a vykřikovalo, k radosti živelné interpretky. Dobře vychovaná umělkyně se po každé skladbě hluboce ukláněla a snažila se přiblížit vznik jednotlivých kusů. Při nespoutaných klavírních hrátkách nezůstala ani jedna klávesa nepolíbená, příchozí dokázala svou energií strhnout a okouzlit, mnozí jen nevěřícně kroutili hlavou, jakou rychlost jsou prsty schopny na klaviatuře vyvinout. Suita Viva! Vegas: Show City, SHow Girl/ Daytime in Las Vegas / The Gambler si nakonec vysloužila dlouhý potlesk vestoje a standing ovation se opakovalo i po prvním přídavku. A tak se přidávalo podruhé.

Asi bychom pár přídavných jmen začínajících na nej mohli k Hiromi ještě přidat, ale to už udělali mnohokrát jiní. Tak tedy: Hiromi, děkujeme za skvostný koncert!

Info

Hiromi Uehara (jap) + Matouš Hejl
7. 4. 2014, Pražská křižovatka, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace