Články / Reporty

Dvě těla, jedna duše (Krev Wälsungů)

Dvě těla, jedna duše (Krev Wälsungů)

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 13.04.2014

Inscenace Krev Wälsungů režisérky Kathariny Schmitt. Dlouho očekávaná premiéra, od které si mnozí slibovali mnohé. Já jsem si během představení slibovala, že se přece musí stát něco víc než to, co stálo v programu.

Sourozenci – dvojčata Siegmund (Ivan Lupták) a Sieglind (Marie Švestková) se mají rádi, jsou pro sebe vším a bez sebe nic. Na to, aby jim kdokoliv z jejich snobské rodiny rozumněl, jsou příliš dekadentní. A tak společně šermují a milují Wagnera. A ještě než se Sieglind provdá za bodrého úředníka von Beckeratha (Jiří Štrébl), hodí se do gala a zajdou si na Valkýru. A s každým úderem gongu jsou si blíž a blíž, až při závěrečné árii podlehnou vlastní osamělosti navzdory genetice. Po tomto aktu, který bývá vyvrcholením jiné lásky než sourozenecké, asi pět minut zpytují svědomí, když tu se náhle objeví velice efektivní řešení. Je tu přece ještě Beckerath. Sice vybírá své nastávající zcela nevhodné cukrovinky, ale je tak chápavý a dobromyslný, že z toho má nakonec ještě radost, jeho maloměšťáctví bude zas o trochu menší. Bělostná Sieglind s černým svědomím tak jako krotká ovce kráčí za svým pánem ke svatému přijímání. Brácha má prima ségru, ségra prima bráchu a ještě k tomu muže. Objetí, polibek, tma.

Celá inscenace je příliš popisná a předvídatelná. Ke kvalitním literárním předlohám třeba přistupovat s pokorou, zvlášť těší-li se její autor – nositel Nobelovy ceny za literaturu - světovému věhlasu. Ve chvíli, kdy se ale dozvíme, jak se přesně a doslovně věci mají z někdy až příliš dlouhých monologů, přestáváme myslet a začínáme konzumovat. V závěru opravdu zazní árie z Valkýry, Wotanovo loučení v podání operních zpěváků Lucie Juránkové a Martina Vodrážky, jehož překlad si diváci měli možnost přečíst ještě před vstupem do sálu. Dramatičnost loučení je sice hybatelem dění v operní lóži, v této podobě s klavírním doprovodem z halfplaybacku je ale zdlouhavé. Zdůrazňuje, že už není čas na rádoby lehkomyslné žertování z předchozího jednání, ve kterém se Jiří Štrébl v rohaté vikingské helmě přetahuje se Siegmundem a Sieglind o to, kdo určuje pravidla hry na kočku, myš a paroháče, a že přichází čas zúčtování. Společně to ale bohužel nefunguje.

Krev není voda. Tato krev je ale naředěná násilným koncem. V tu chvíli je budované napětí mezi sourozenci s předzvěstí blížící se katastrofy a pachutí hříchu to tam a silné momenty Siegmunda a Sieglind se v něm nenávratně rozpustí.

Info

Krev Wälsungů (Thomas Mann / Katharina Schmitt)
9. 4. 2014, Studio Hrdinů, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace