Anna Mašátová | Články / Reporty | 20.11.2015
Dylan Moran. Čtyřiačtyřicetiletý herec a komik, který si postavil kariéru na image irského opilce a hrubiána, komentujícího svět kousavými poznámkami. Sitcom Black Books se stal fenoménem a jak z Morana, tak jeho seriálového kolegy Billa Baileyho udělal hvězdy celosvětového formátu. Přesto se před dvěma lety, když byl Moran zkusmo pozván do Čech, asi nepředpokládalo, že jeho představení bude vyprodáno během pár hodin, že se bude muset dvakrát přidávat, aby se o pár měsíců s úspěchem vrátil a letmo vyprodal Velký sál Lucerny. Česká republika je už zkrátka nevynechatelnou položkou turné, nový program Off the Hook byl letos k vidění v tuzemsku hned třikrát, jak v Praze, tak Brně. Organizátorům patří nehynoucí dík mnoha stovek českých fanoušků, kterým splnili životní sen.
Přesto český nešvar pozdních začátků nepotěší. Proč je problém prozradit předem, v kolik se pouští do sálu a kdy přesně začne samotné vystoupení, je zcela nepochopitelné a nesvědčí o úctě k času platících diváků. U představení divadelního typu očekáváte začátek na minutu přesně, pokud se začne vpouštět až v momentu, který je na vstupenkách označen jako začátek show, rozhodně vás to nepotěší. A to ani když vám čas vyplňuje promítání karikatur z Moranovy dílny.
S příchodem rozčepýřeného, viditelně sešlejšího Ira na příkoří zapomenete a přibližně do pěti vteřin vám začnou téct slzy smíchu. Přestože se mnohé vtipy opakují dokola a letos Moran přespříliš neohromoval novými životními peripetiemi, palba trefných poznámek na téma Polsko, uprchlíci nebo Islanďané na rozehřátí zabrala spolehlivě. A jak se zdá, „Bernard Black“ bojuje po svém taky s krizí středního věku. I když vzdal kouření a viditelně se mu třásly ruce, v druhé půlce představení se neváhal na dlouho zastavit u zlozvyků, pohřbívání rodinných mazlíčků, zápasu s moderními technologiemi, výchovy dětí, špatných stravovacích návyků, manželčina pohledu na jeho garderobu a tak podobně. Není pochyb, že Off the Hook reflektuje stárnutí, na které zabírá nejen štiplavý humor, ale také sklenka či láhev červeného.
Kromě zprávy o tom, že humorem se dá opravdu bojovat proti všemu a všem, je skvělé vidět, že Češi na tom s jazykovou vybaveností nejsou vůbec špatně. Tlumočníka byste na Moranových představeních vyhlíželi marně.
Dylan Moran : Off the Hook (uk)
18. 11. 2015 Hybernia, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.