David Čajčík | Články / Reporty | 08.07.2017
Cukroví na plakátu i na webu, barvičky a Jake Bugg. Sladký festival, sluníčková nálada a pobíhající děti. Ranní flat white, ovocné koktejly, úsměvy a... pohoda ve vzuchu, jak jinak. Po výplachu dekonstruovanými beaty Squarepushera rozmýšlím, kolik lidí (spo)zná temnou tvář Pohody. Tu, která z plakátů nezáří. Noční letištní krajina s předávkovanými holkami ve stanu první pomoci, reflexními brýlemi v záři drum and bassu, mikinama Sunn O))) na ležících zombies na betonu. Dva festivaly, převrácené světy. Vrháme se do obou po hlavě, ale krvavé šrámy zanechává jen jeden.
Ze stověžatého velkoměsta, v mysli obklopeného mrakodrapy, přichází Zagami Jericho. Na velké stagi s laptopem, možná jeden z posledních koncertů bez hardwaru. Průrazný vokál, vyspělé beaty i produkce, unikátní kybervize. Město je jejím kostelem, Ableton veřejnou skrýší pocitů. Sledujme a neztraťme z očí. Svou pesimistickou výpověď o nespravedlivém světě představila M.I.A., nespravedlivě vyrušená technickými problémy, mikrofon mrsknutý na zem a papírové letadla bez křídel. Dojem z první poloviny zkráceného setu to nezničilo. Za mříží, před mříží, nikdo nesmí stát, tančí se každou sekundu. Večer a den silných žen, tak to má být.
Shobaleader One - warpující projekt vedený Squarepusherem na desce vystupuje jako groovující jazzík, naživo trhá stan na kusy. Precizní provedení skladeb, komplikované, dlouhé a temné. Roztančení Meshuggah, neurofunk live, házíme přídomky bez rozmyslu, není prostor pro myšlenky. Kápě s velkými displeji. SILENCE. Píšou na hlavách. Nalézám víru, že naživo lze zahrát vše. Shobaleader One dospěli do bodu, kdy hráli perfektně. Dávno zpátky. Vysrali se na to a zdokonalovali dál. Nekonečná ejakulace tonů a beatů, strojově přesná a organicky pohlcující. Squarepusher sám přišel na řadu o pár hodin později. Rozsekané vizualizace, nic pro citlivky, totální hudební overload. Komplementární koncerty po kterých už vše další připomíná C-D-Am na trampskou kytaru.
Místo roztančené Space arény s B-komplexkou míříme do stanového labyrintu přes Garáž. Nejmenší stage festivalu hostí žilinské Möbius. Sludge jak dobře uzrálé portské, neprodyšnou bariérou lidí prochází basy bez nejmenších problémů a zastiňují rumunské folklórní tance hned vedle. Headbangující okolostojící vědí, že lunapark může být i pořádně dystopický. A nebavíme se o Dismalandu.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.