Anna Mašátová | Články / Reporty | 28.11.2013
Téměř na den přesně před dvěma lety byla atmosféra v pražské Akropoli dočista odlišná. Uslzené obličeje potají utírané hřbetem tleskajících rukou, smutek téměř hmatatelný, nekončící aplaus natřískaného sálu. Po sedmnácti letech odehráli Eggnoise poslední koncert. Nebo ne?
Jednoho ze zakladatelů Ondřeje Galušku bylo v uplynulých letech možné vídat v čele O.G. and the Odd Gifts, téměř nenápadně vznikl soundtrack k filmu Jana Hřebejka Svatá čtveřice, aby nakonec Eggnoise s plnou parádou ohlásili návrat a natočení čtvrtého řadového alba s jednoduchým názvem 4. Základem se stal jak jmenovaný soundtrack, tak věci, které bylo možno slýchat před naplánovaným koncem.
Dva roky jsou krátká doba na to, aby fanoušci zapomněli, obzvláště když mnozí na Eggnoise vyrůstali, a podzimní koncert byl nejen první větší pražskou akcí po pauze, ale navíc křtem Čtyřky. Se zhasnutím se sál naplnil bleskovou rychlostí, aby přivítal ztracené syny. Mírná obměna sestavy se kapele nevyhnula, ústřední dvojice Ondřejové Galuška a Kopička zůstala, stejně jako bubeník Michal Nosek a kytarista Jan Mizler, post basáka převzal Jaryn Jarek. Vzácná příležitost si žádá své, proto nechyběli hosté – jedno ze Sta Zvířat Jiří Hanzlík na baryton saxofon, pozounista Filip Jiskra a perkusák František Poborský.
Nostalgie se konala, ale jen velmi umírněná. Od úvodní Oh Darling, podávané téměř na hranici slyšitelnosti, potichoučku, polehoučku, aby se snad příchozí nevyděsili, hrály prim novinky. To Grow a Head, Moucha, jak sám Galuška řekl, bez ohňostrojů, ale s pauzírováním, mile prokládaným glosami a nakažlivými úsměvy, které na hudební scéně tolik chyběly. Eggnoise jsou sice popovější než kdy dřív, stále je to ale pop pro inteligentní posluchače, který má do mainstreamu daleko. A stále jsou schopni odskočit si tu ke country (Drive), jindy k „anytimové“ jazzové kakofonii nebo karibským rytmům (Trouble).
Pozorovat, jak se muzikanti činí, je radost. Příjemné vokály multiinstrumentálních frontmanů, střídajících klávesy, flétnu, trombón i kytary, nikdy nezklamou, je vidět, že si produkci sami užívají. Eggnoise jsou milou záležitostí, aniž by museli brnkat na city. Starší kusy nechyběly, takže bylo jednoduché porovnat letošní nováčky versus stálice jako Parent Song, Gubbinal, Home nebo prastaré HTK. Kvalita rozhodně neutrpěla, a i když se mnozí smiřují s češtinou na 4 jen těžce, není důvod k obavám, skupina proplouvá česko-anglickými vodami s elegancí sobě vlastní. Některých písní se přetěžko zbavuje, schválně, kolik z vás si cestou domů zpívalo Něco se nebo Houpacího koně?
Čtvrtý opus Eggnoise se křtil vodou, což téměř vyvolalo vlnu nesouhlasného mumlání, ale nikterak to neovlivnilo obléhání stánku s merchem, kde se podepisovalo více než stylově a postaru jak za Jiráskovy doby – perem. Kapela má pravdu: svět dovede být hnusný a lidé smutní. Když ale vyjdete po skončení koncertu Eggnoise ze sálu, nějakou tu chvíli vám planeta Země bude připadat jako docela pěkné místo k žití.
Eggnoise
26. 11. 2013, Palác Akropolis, Praha
foto © Tomáš Moudrý
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.