Články / Reporty

Emoce jako suvenýry okamžiků (Alcest)

Emoce jako suvenýry okamžiků (Alcest)

ScreamJay | Články / Reporty | 04.10.2018

Listujete, aniž byste otočili jedinou stránku. Příběhy se promítají všude kolem nás, v očích toho osmdesátiletého dědy, co si ve své RVHP tašce táhne celou tíhu světa (a možná ještě o trochu víc), v gestech výživové poradkyně, která právě najíždí na senzační banánovou dietu, i v roztřeseném hlase drobné Slovenky, která se prý ve vztahu zachovala jako „ozajstná piča“. Žijete, prožíváte, vyprávíte, a když to všechno děláte naplno, autenticky, možná jednou budou vyprávět o vás. Alcest jsou tenhle typ příběhu. Jeden dávný podzim, jedna melodie, mé navždycky. Tohle bylo ale poprvé v klubu a já už dopředu věděl, že Souvenirs d'un autre monde ten večer zazní.

Vršovická Champs-Élysées polyká zlatou, líná tramvaj, lidi v martenskách a jediná otázka – co čekat od předkapely? I když jsem si před koncertem pustil první tři alba japonské Vampillie, jednoznačnou odpověď jsem nenašel. Obscure razítkuje neviditelným UV inkoustem, zářivka je jedinou propustkou do podzemí. Dole už čeká dlouhovlasá holka v mlze, kolik filmů začínalo právě takhle? Táhlé první minuty, klavír, housle, moderní klasika ve třech, kterou ruší jen cinkání zátek od lahváčů. Přichází basák, bubeník, s dronemetalovým entrée také zpěvák, který si nechává říkat Possession Mongoloid. Black, doom, funk, growl, tanečky, vše v organickém a rychlém sledu. Dává to smysl? Jako by se kapela ještě definitivně nerozhodla, co chce vlastně hrát. Postrock, swing i avantgardní coming out? Nosný blackgaze nakonec zapadá do konceptu akce mnohem lépe a dává prostor naladit náladu.

Bipolární tiky i řev bez mikrofonu, úsměv, který bolí. A právě když si do poznámek zapíšu: „Hranice mezi excentrickým prožitkem a teatrálností je hodně křehká, Vampillia ji naštěstí nepřekročila,“ leze zpěvák uprostřed davu na štafle a polonahý kytarista skáče po hlavě do odpadkového koše. Japonci se hudbou baví a publikum jim to, zdá se, věří. Zvuk ve Futuru lze vnímat všelijak, ale na začátku Alcest slyším u zvukaře i trávu růst, první okamžiky jsou tlumené a bez intenzity. Neige jako batikovaný d'Artagnan připomíná, že poslední deska Kodama otevřela cestu ke vzpomínkám, aniž by ovšem popřela přítomnost a sklouzla k bohapusté nostalgii. Hecování se zavřenýma očima, přesná akustika a periferně taky čerstvý padesátník, který vedle mě pevně svírá svou partnerku, protože prostě ví, že tady a takhle to funguje lépe než nedělní romantika s Danielle Steelovou.

fotogalerie z koncertu zde

Zvuk stále bloumá, spásá prostor, masou neotřásá. Chvíli jako black metal z konzervy (a zpoza rohu). Živě překvapivě dronová Onyx jako intro ke zmíněné klasice Souvenirs d'un autre monde. Letmo skousnutý spodní ret, výhled na špičky bot i poezie psaná kuličkovým perem na recyklovaný papír. Dávno bez adresáta, dneškem pro všechny. Dojde i na další hitovku Autre temps a Sur l'océan couleur de fer z druhé desky Écailles de lune doprovodí i houslistka z Vampillie. Všechno do sebe zapadlo, i s očekávaným přídavkem Délivrance. Pointa, která tentokrát nepotřebuje příliš, emoce, které jsou prostě jen suvenýry okamžiků.

Info

Alcest (fr) + Vampillia (jp)
30. 9. 2018 Futurum Music Bar, Praha

foto © Kubuthor

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace