Anna Mašátová | Články / Reporty | 16.03.2013
Kdo nechal nákup vstupenek na dvojkoncert Sophie Hunger a Erika Truffaze na poslední chvíli, měl smůlu – akce byla týden dopředu vyprodaná. A to i přesto, že Sophie i Anna Aaron odehrály na podzim samostatné koncerty v Paláci Akropolis.
Ve čtvrt na devět vyběhla na nepříjemně zaplněné pódium Sophie Hunger. Přes změť kabelů a nástrojů nebyli hráči téměř vidět. Jako bychom se vnořili do nitra obří hudební mašiny s pohyblivými součástkami. Hunger s sebou ale přivezla vynikající doprovod, který na sebe strhával přinejmenším stejnou pozornost jako písničkářka. Střídala kytary s klavírem a ani ostatní se nedrželi jen jednoho nástroje. Pařížan Alexis Anérilles odbíhal od kláves ke křídlu a někdy popadl trubku, cello a minimoog ovládala Sarah Oswald a sestavu dotvářeli basák a klarinetista Simon Gerber a bubeník Alberto Malo.
Celý večer zahájila píseň Rererevolution z nového alba The Danger of Light a v průběhu večera zazněly i starší kusy, např. Shade z alba Monday’s Ghost. Zatímco práce osvětlovače byla na jedničku s hvězdičkou, zvuk byl průšvih. A to evidentně jak pro kapelu, která na sebe dělala nechápavé posunky, tak pro publikum.
V Čechách si Sophiin pop-jazz našel věrnou posluchačskou základnu už od jejího prvního vystoupení před mnoha lety, kdy doprovázela Truffaze, který teď v nezbytném klobouku dohlížel na koncert z balkónu. Hunger sama přiznala, že zahrát si v Arše byl její sen, který se málem neuskutečnil: „Poprvé jsem tu byla s Erikem Truffazem, to jsem byla ještě malinká a klidně bych mu i tahala kabely... Dnes ráno jsem se však probudila v tourbusu a nemohla pohnout hlavou. Z toho sice měli radost ostatní, protože jsem pořád nežvanila, já si ale myslela, že koncert nezvládnu. Poté, co mě Ilja s obrovskýma rukama mučil asi dvanáct hodin, jsem tu a hele: otáčím hlavou!“ Za diváky tímto děkuji zachránci celé akce!
Největší odezvy publika se kupodivu dočkala coververze – posmutnělý hit Le vent nous portera francouzské kapely Noir Desir. Kromě toho, že v kapele hrál každý na všechno, Sophie plynule přecházela z angličtiny do němčiny a francouzštiny, třeba v novince s velmi aktuálním textem Das Neue: „Třicítka je nová dvacítka, muž je nová žena, svoboda je novým vězením, islám je novou katolickou církví... únava je nové šílenství“. Sophie se do Čech ráda vrací a jistě se to po potlesku v Arše nezmění. Možná proto, že cítí s Čechy jistou soudružnost, jak se sama vyjádřila – Švýcarsko i Česká republika jsou malé země. Jako přídavek zazněla Z’Lied vor Freiheitsstatue v rétorománštině, při které se z muzikantů stalo vokální kvarteto pouze s velmi jemným doprovodem bicích.
Během pauzy na přestavbu pódia mnozí návštěvníci druhou polovinu vzdali. Škoda. Jestliže byla první část výborná, zbytek večera byl famózní. S příchodem Truffaze a jeho quartetu se zastavil čas a jediné, co jste vnímali, byla trubka, která okouzlovala příchozí jak krysařova flétna hlodavce.
Jak je Truffazovým zvykem, prim hrají vždy písně z aktuálního alba. Úvodní skladbou byla tedy bez překvapení titulní El tiempo de la revolución. Zatímco maestro nechával více než dost prostoru spoluhráčům, sám čekal na svůj part se svěšenou hlavou či jen pohupováním se do rytmu s mírně nepřítomným pohledem. Název nové desky možná vybízí k úvahám o jeho novém hudebním směřování, Truffazova revoluce je ale spíše melancholickou vzpomínkou na dávné časy, ze kterých zbyly jen suché okvětní plátky růží zastrčené za vybledlé portréty vůdců. Což bylo nejvíce zřejmé právě v jedné z novinek, Revolution of Time. Ale nebyl by to Erik, aby nepřimíchával do jazzu tu rock, tam ambient či bebop. Výrazná basa v rukách Marcella Giulianiho šlapala jak hodinky, bubeník Marc Erbetta rozesmíval neumělým beatboxem, mnohdy připomínajícím nonsensové básně Christiana Morgensterna, a Benoît Corboz fascinoval neuvěřitelnou energií, se kterou se opíral do kláves fenderu. Právě jeho sóla patřila k vrcholům noci. Hostem byla další z Truffazových švýcarských chráněnek, Anna Aaron. Zatímco Sophie je živel, Anna spíše plaché stvoření. Křehká, zasněná, s očima mrkající panenky, která ožívá jen u mikrofonu. Škoda že zazpívala jen dvě nové písně Blow Away a A Better Heart, zasloužila by si více prostoru a především lepší zvuk.
Truffaz koncert ani přes pokročilou noční hodinu neošidil a značně prořídlé řady návštěvníků se dočkaly pár minut před půlnocí přídavku, než se rozeběhlo na noční tramvaje sněhovou chumelenicí...
Sophie Hunger, Erik Truffaz feat. Anna Aaron
12. 3. 2013, Divadlo Archa, Praha
foto © Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.