Články / Reporty

Film a živá hudba: Alfred Hitchcock vs. Červen

Film a živá hudba: Alfred Hitchcock vs. Červen

keša | Články / Reporty | 01.08.2015

Film Příšerný host z roku 1926 vynesl Alfredu Hitchcockovi poprvé úspěch. Němý thriller o pátrání po sériovém vrahovi je asi nejblíž tomu, jak si Hitchcocka představuje širší publikum.

Červen jsou jen dva, kytara a bicí. Hned v úvodních titulcích cinká činel, pak se přidá celá bicí sestava hlasitou salvou perkusí. Spolu s prvním hraným záběrem zajíždí ruka na kytaře do strun. Je nalezana oběť, kolem ní užaslý dav a mnoho povyku, ten obstarává Červen hutným riffem, za který by se nestyděli ani hácé harcovníci z poloviny devadesátek. Duo nepolevuje ani v následující scéně, a tak u sepisování protokolu na policejní stanici jede kapela krásně s obrazem, prsty bouchají do psacího stoje, Červen taky. Kukačka kuká, kravský zvon bicích taky.

Rytmus filmu ve střídání scén a prostředí nabízí kapele doprovázet krátkými tracky. A tak jsou u snídaně nahořkle veselí, v oblékárně promění vtip v krátký horor, u námluv jsou tišší, kytara vybrnkává. Naopak ve scénách, kdy se schyluje k průserům, tedy v místech, kde to Hitchcock umí nejvíc a napětí není vykresleno jen hrůznými činy, ale samotnými gesty herců, zrozením myšlenky či tím, že to hrdinům konečně docvakne, jsou Červen opět nekompromisní, hutní a rytmicky přímí. Jednotlivé riffy se objevují v průběhu filmu opakovaně, hlavně pokud se děj vrací do stejných prostředí nebo k nedořčeným vyznáním.

Červen hrají pod plátnem celých osmdesát minut bez pauz, nepolevují a až na výjimky jede kytara s bicíma stále spolu. Představte si set své oblíbené kapely, která nečeká na potlesk, nemá čas se napít, ani utřít si pot a drtí až do konce. Jejich doprovod je šitý jen k tomuto filmu, vzdálený od jejich domácí tvorby, mathrocku by se nedořezal. A k tomu je nutí sám Alfred Hitchcock!

Info

Letní filmová škola 2015:
Film a živá hudba: Němý (restaurovaný) Alfred Hitchcock
Příšerný host (1926), hudební doprovod: Červen

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace