Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 28.07.2015
Mediální zkratka vykresluje slavného Alfreda Hitchcocka jako „mistra hororu“, jeho filmová paleta byla přitom mnohem obsáhlejší. Právě probíhající Letní filmová škola v Uherském Hradišti se proto rozhodla zaměřit pozornost na nepříliš známé němé filmy, které tehdy začínající režisér tvořil na studiovou objednávku bez větších uměleckých ambicí. Po několika nepříliš povedených dílech se zaměnitelným autorským rukopisem přišla řada na poslední němý film ... a neuveď nás v pokušení.
Oproti komornímu hudebnímu doprovodu Kalle vsadili olomoučtí Flash the Readies s hostujícím Kittchenem na rozmáchlé epické kompozice. Vcelku klasický příběh milostného trojúhelníku, který tvoří dva kamarádi z dětství a nezkušená mladá dívka v podání české herečky Anny Ondrákové, tak nabral až osudových konotací. Hitchcock si navíc tentokrát vystačil s minimem mezititulků a příběhové zlomy staví na hereckých výkonech. Film plyne neuvěřitelně rychle a v dobovém kontextu věrohodně psychologické drama spěje k neodvratnému provalení nevěry a ztrátě přátelství.
Flash the Readies se nebojí v potřebný okamžik sundat nohu z plynu a spustit intimní skladbu Caledonia, kdy bolestně procítěný vokál vyvolává doslova mrazení v zádech. Role Kittchena ale mohla být o poznání větší, jeho hlas se ztrácel v instrumentálním bouření post-rockového spřežení s dvojicí bubeníků a nebýt charakteristické kuchařské čepice, ani bych si jeho účasti nevšiml.
Letní filmová škola 2015:
Film a živá hudba: Němý (restaurovaný) Alfred Hitchcock
... a neuveď nás v pokušení (1929), doprovod Flash the Readies + Kittchen
www.lfs.cz/program/denni-program/4179
foto © Karolína Tomečková
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.