Články / Reporty

Film a živá hudba: Alfred Hitchcock vs. The Finally

Film a živá hudba: Alfred Hitchcock vs. The Finally

keša | Články / Reporty | 26.07.2015

Letos jsou němé filmy v režii Alfreda Hitchcocka. Máme se v této sekci, která je doprovázena živou hudbou, na co těšit. A taky, kdo z nás zná Alfreda z období němého filmu? Sekci otevírá nezvykle komedie Farmářova žena z roku 1927, kterou vzal režisér na zakázku a nejraději by se k ní neznal.

Farmářovi umírá žena, její poslední starostí je, aby se služka řádně starala o manželovy spodky a on si našel novou ženu. Farmář píše seznam žen z okolí a zkouší štěstí. The Finally zpočátku nezávidím úlohu doprovodu k ryze konverzačnímu dramatu, komedie se příliš nekoná, vše se odehrává převážně v interiérech zámožných paniček. Kapela je v poloviční sestavě, doplněna klávesákem Darrenem z Anglie. Ten v počátku reaguje ruchy na dění na dvoře, farmářka vzdychá, ptáčkové cvrlikají. Basa s kytarou jedou monotónní riff, který se nese dobrou polovinou filmu. Chybí bohužel reakce na mimiku herců, hlavně ta farmářova stojí za to. Jednotlivá odmítnutí nese statkář zle, ale muzikanty to nerozhází, hrají v jedné lajně bez větší reakce na plátno, přitom ty přehrávané farmářovy ksichty... Dovedu si představit až noisové burácení.

Od začátku je jasné, že farmář skončí se svou služkou, ale až v momentu, kdy to Hitchcock okatě naznačuje i těm méně chápavým a farmář odjíždí do hospody za poslední marnou ženou, začne trojice muzikantů konečně splývat s plátnem a film nabírá na obrátkách. Do té doby kapela usazená v konstantní zvukové hladině konečně začíná doprovázet, hlava kytaristy, basačky a klávesáka se pomalu otáčí k plánu, věci se dávají do pohybu a film roste.

Kytarista odkládá nástroj a bere za bubny, basa zůstává vespodu, klávesy oscilují v kruhu, ale konečně to funguje. Farmář našel ženu, vše mu docvakává, služka nabídku sňatku přijímá a udivená čůza dostává za vyučenou. Stačilo ještě kousek přitlačit, nebo naopak v romantické chvilce zklidnit, a bylo vyhráno. Průměrný film by dostal nový rozměr. Ohání se sice jen slovy a gesty, ale jelikož je to Hitchcock, někde vzadu v mozku byla vidina průseru. Škoda, že tu vidinu The Finally nepotvrdili, mohl to být biják, za který by se Hitchcock třeba ani nestyděl.

Info

Letní filmová škola 2015:
Film a živá hudba: Němý (restaurovaný) Alfred Hitchcock
Farmářova žena (1928), doprovod The Finally
www.lfs.cz/program/denni-program/4177

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace