Hubíno | Články / Reporty | 30.07.2016
Letošní filmovku jsem si zase moc neužil. Né že by byl výběr filmů a doprovodný program slabý, ale s přibývajícími léty a posunem hodnotového žebříčku je tak nějak člověk rád, že se dostaví alespoň „na skok“. Tenhle skok byl ovšem zcela záměrně namířený na páteční projekci němého filmu Velezrada v kině Hvězda. Na počátku (rozhoupání) mi asi před týdnem přišel od kamaráda Leoše email a v něm: „Ola, toto by mohlo být zajímavé, aneb jak jste alfonza ještě neslyšeli, můžete slyšet anebo už nigdy neuslyšíte.“ No to je přece motivace ke skoku přímo náramná. Spojil jsem tedy příjemné s užitečným a vyrazil do Uherského Hradiště požádat rodiče mé nastávající o ruku jejich dcery. Samotný odraz z můstku byl poněkud rozpačitý – dal jsem totiž na rady znalců a byl na Hvězdě o hodinu a půl dříve v domnění, že se tam už nevejdu. Nakonec mi patřilo jedno z nejlepších míst v kině. Pozor! Skok!
Příliš mnoho dobrých němých filmů z dvacátých let minulého století neznám. Je ale vidět, že koncept projekcí němých filmů s živou hudbou se vyvíjí a vyzrává jako dobré víno z velkopavlovické trati Nadzahrady, je kořením, které filmová veřejnost potřebovala jako vzpruhu, retroprvek, rozvolnění. A jestli bude většina snímků s živým doprovodem jako ten páteční na Hvězdě, budou to mít kritici zatraceně těžké.
Minimalistický začátek dvou střídajících se bubnů v tercii napovídá, že to mají chlapci z Alphones spočítané. Náhoda (ačkoliv neexistuje) totiž hraje v případě jejich doprovodu vskutku až tu terciální roli. Film Velezrada z roku 1929 jako by s neomylnou přesností odhaloval situaci ve světě blízké budoucnosti. Se stejnou neomylnou přesností ho doplňuje duo bicí a baskytara, které velmi citlivě proplouvá mým volným pádem po odrazu. Alphones si hrajé s obrazy budoucnosti s jemností i razancí, vždy tak, jak se zrovna sluší. Jednotlivé situace, ve kterých britský režisér Maurice Elvey předpovídá terorismus, válku dvou velkých mocností, spojené evropské národy, videotelefony, tunel přes kanál La Manche a další pravdy, jichž jsme dnes svědky, pečlivě zváží a vyplní takovou zvukovou vrstvou, že to vypadá, jako by tam byla odjakživa.
Zhruba pět různých motivů, které dvojice vždy podle aktuální filmové nálady rozvine v typizované téma, jsou nosnou kostrou hudební linky. Když jde o lásku (toto téma je ve Velezradě mocnou zbraní a kontrastní odpovědí k tématu lidské blbosti), doprovod je zvukomalebný, samply uhlazené, přívětivé, loopy a clustry melodické a bicí jemné. Když padají bomby a člověk vnímá celou tíhu civilizační choroby zvané válka, jsou Alphones krutí. Drtí bubínky, struny i blány a vrství promyšlené matematické vzorce horizontálně i vertikálně. Ve chvíli, kdy už všeho začíná být příliš, dostaví se úsměvná vsuvka. Jako třeba v situaci, kdy se ve filmu poprvé objeví tzv. radiofon (videohovor). Pro zvukovou stopu k vytáčení hovoru, který je ztvárněn točením knoflíky na stole, použili Alphones zvuk z vytáčení hovoru přes Skype. Ze střetu sci-fi myšlenky z počátku minulého století a reality člověka zamrazí.
Tvrdá konfrontace dobra a zla, zastoupená „mírovou ligou PAX“ a „atlantskými darebáky a vojáky spojených evropských národů“ vytváří prostor pro silné prožitky, umocněné sugestivní hudbou. Věta typu: „Když zabiješ minutu před půlnocí, jsi vrah; když minutu po půlnoci, jsi hrdina,“ derivuje esenci nesmyslnosti zabíjení. V hudbě se tak jistě předat tuto informaci nedaří, ale Alphones to zkouší všemi prostředky, které mají. Pracují i s tichem, pauzami a stopkami, což je mocné výrazivo. Při konečném zúčtování u soudu, kde je spravedlnost poněkud bezzubá, se projevuje režisérovo vizionářství znovu – předpověděl polygraf (detektor lži), když v záběru obžalovanému při soudním líčení sekundant zaznamenává změny v krevním tlaku a pulsu. I při grande finale Alphones nenudí a tenzi soudního rozhodnutí taví do zvuků a tónů dosti důrazně.
Poslední hrábnutí a rozmáchnutí paličkou před dopadem. Konec volného pádu prožívám jako třesk a s nápisem The End na plátně se loučím s pocitem parádního zážitku. Vzhledem ke standing ovations nejsem sám. Na podobnou trachtaci někdy v blízké budoucnosti rozhodně znovu rád zaskočím…
Film a živá hudba: Velezrada vs. Alphones
Velezrada / High Treason (Maurice Elvey, 1929)
29. 7. 2016 Kino Hvězda, Uherské Hradiště
www.lfs.cz
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.