keša | Články / Reporty | 01.08.2013
Pabstův film Láska Jeanne Neyové z roku 1927 dostali na starost dva experimentátoři. George Cremaschi, skladatel původem z New Yorku, kontrabasista, který se ve své tvorbě věnuje experimentování s elektronikou a ruchy. Petr Vrba je hráčem na trumpetu a klarinet, taky má blízko k experimentu s elektronikou a zálibu ve hře na netradiční hudební nástroje, jako jsou budíky, psací stroje apod.
Po letmém okouknutí nástrojovky (kontrabas, klarinet a trubka) to vypadalo spíše na klasičtější pojetí hudebního doprovodu k němému filmu. Z omylu mě ale muzikanti vyvedli hned zkraje. V poměrně nepřehledném úvodu filmu, kdy nás režisér seznamuje s postavami, se ozývají praskavé ruchy, subbasové vibrace. Oba protagonisti mají ruce jen na hejblátkách a efektech. Příchod Rudé armády přináší změnu hudebních nástrojů, prsty na Cremaschiho kontrabasu vybrnkávají rytmický riff, trubka Petra Vrby skoro až kvílí ve freejazzovém humbuku. Časem se doprovod usazuje na střídání těchto poloh, živé hraní vs. kosmický ambient. Hudebníci nereagují na plátno prvoplánově. Občas se sice snaží zachytit pravý zvuk filmu, jako psací stroj, pohyb aut po silnici, jenže přiřazují daným záběrům a věcem na plátně svou vlastní zvukovou vizi.
V polovině filmu, kdy je rdoušen papoušek a elektronika na jeho skon reaguje velmi nahlas a s velkou dynamikou, mě napadá, že duo se rozhodlo tlačit úplně jinde, než jsme byli na scéně Slováckého divadla dosud zvyklí. Proč byl tento motiv doprovázen tak silně, ale tlustý bankéř skonal sotva na úrovni decibelu? Proč nejsou výstřely zbraní startem raketoplánu, ale jen tichým bručením naefektované trumpety, a naopak zrození myšlenky zločinu nás dráždí až nepříjemným kvílením sampleru?
Mám pocit, že tandem, jehož název Los Amargados se zrodil teprve v předvečer projekce, vsadilo na hudební doprovod myšlenek filmu a na vnitřní rozpoložení postav. Tentokrát se nehrálo s kamerou, ale s duchem.
Letní filmová škola 2013
Film a živá hudba: Láska Jeanne Neyové (hudební doprovod: Los Amargados)
31. 7. 2013, Slovácké divadlo, Uherské Hradiště
foto © David Kumermann
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.