Články / Reporty

Flashdance bez cukru (Carpenter Brut)

Flashdance bez cukru (Carpenter Brut)

ScreamJay | Články / Reporty | 11.03.2018

Ten večer, kdy je ve vzduchu cítít jaro. Malátný, odtažitý, ale s tou dobrou novou energií. Láska uhodila na plešatý muže ve vestibulu metra i na tu fanynku krabicových vín, co trpí teatrální samomluvou. Každoroční déjà vu s nostalgií vrací do minulosti, do doby, kdy měly ukrutný VHSkový béčka nejpřitažlivější přebaly, ale nikdo ty zatracený kazety nepřetáčel na začátek. "Carpenter Brut je retro, který potřebuješ prožít dřív, než se retrem staneš," psal jsem už týden před akcí. Jaká byla renesance hororových synťáků v Akropoli?

Frontová linie před klubem, o šatny byl větší zájem než o předkapelu. Když jsem Youth Code viděl vloni, jako předskokany Deafheaven, nedávalo mi to smysl, ale byla to zábava. Nejsprostší punk mezi všema synťákama tentokrát zábavný nebyl a mohl za to (ne)skutečně bídný zvuk. Komorní skákačka, EBMko ve zmijovce, Sara Taylor klečící v modrým oparu nepříčetně aportuje mikrofon. Cítím akorát basy a neustálá potřeba roztleskávat publikum postupně mění set ve spartakiádu na omezeným prostoru. Když to nejde do lidí, zkus jim aspoň zařvat do tváře. Ryan v triku The Body, Sara (překvapivě) oblíkla polský blackmetalisty Mgła, agrese v záklonu, pánskej striptýz v prvních řadách a přiznaný rozpaky. Pomalý pot mění za rychlý ústup, na otázku z pódia: "Kdo nás už viděl předtím?" navazuju hořkým úsměvem.

Trpký nepiju, jsem na sladší bublinky, každopádně Carpenter Brut má podobný živý setup jako třeba The Bloody Beetroots. Synťáky, bicí a pochromovaná kytara. Metal bez metalu i bez bubáků má naprosto vyvážený zvuk a patřičně teatrální nástup. Titulní Leather Teeth z letošního debutu doprovází projekce na mohutný světelný stěně, nejvíc lampiček na metr čtvereční. Beware the Beast dává odpověď, jak to bude s hostujícími vokály – jdou logicky pouze z harddisku. Chvíli jako přeboostrovaní Eifel 65, pak zase víc thrash než Slayer. Karaoke s promítnutým textem, prsa, nafouklej kondom nad hlavama i latexová brigadýrka. Stylizace "tam nahoře" odpovídá stylizaci "tady dole". Brakový klipy dotahují atmosféru, Mad Max, Eye of the Tiger bez Rockyho a když už ti dochází dech, dej tam něco, co letmo připomíná Vangelise.

Cheerleader Effect s Rkovým ratingem, živě ovšem bez Kristoffera Rygga. Přitom tenhle song krásně lícuje s konceptem poslední desky Ulver. Sex, roztleskávačky, spousta tančících mániček. Záhy přichází ještě vtipně dotažená parodie na MTV aka hororová HTV a na mou ironickou poznámku: "Co chceš víc? Trvalou, aerobik a Flashdance?!" odpovídá Carpenter Brut závěrečným coverem hitovky Maniac. Na týhle diskotéce prostě nechyběl jak chorální zpěv, tak poctivej stage diving. Na rozdíl od svého jmenovce, legendárního režiséra Johna Caprentera, na jehož umírněnější hudební estetice je odžitá doba mnohem víc patrná, Carpenter Brut vyznává okázalejší styl Perturbatora. A i když má Palác Akropolis, na rozdíl od Lucerna Music Baru, jen jednu diskokouli, večírek to byl plnokrevný, veskrze autentický, úsměvný. Nejlépe to shrnul dvoumetrovej vyznavač THC, když, vyčerpaný tancem, procedil mezi zuby: "Tyvole, tohle byla sauna!"

Info

Carpenter Brut (fr) + Youth Code (us)
9. 3. 2018 Palác Akropolis, Praha

foto © Filip Kůstka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace