Články / Profily

Forest Swords voní hlínou a vodou

Forest Swords voní hlínou a vodou

redakce | Články / Profily | 06.03.2014

Katovický festival OFF, léto 2012. Liverpoolský producent Forest Swords, který má v té době na kontě pouze dvě EP u labelu No Pain in Pop, je uprostřed svého vystoupení. Ve stanu, příhodně nazvaném Scena Eksperymentalna, mu sekunduje basista a kromě něj už je na pódiu jenom sám Matthew Barnes a jeho laptop. Přesto to úplně stačí – jejich hudba je magická, spojuje pastorální nálady s rytmikou pohanských rituálů, zvukové útržky a digitální samply s dubovým zvukem živé baskytary. Z vystoupení je zjevné, že Forest Swords disponuje čímsi, o čem se v prostředí elektronické hudby nikdy moc nemluvilo. Je autentický, hudba je pro něj výsostně osobním prostorem, jehož hranice sám utváří. Když se tedy rozhodne, že přirozený rytmický klokot zničehonic rozředí minutovou drum’n’bassovou sekvencí jako vystřiženou z 90. let, nikdo z návštěvníků Sceny Eksperymentalne se nemůže divit. Drum’n’bass je pro Barnese zkrátka hmatatelnou vzpomínkou na léta dospívání a ani propracovanost vlastní hudby mu nezabrání používat ji jako osobní deník.

Forest Swords je solitér a možná právě proto od začátku kariéry hypnotizoval nadšené fanoušky nejnovějších elektronických mutací. Už jeho první EP Dagger Paths, na kterém světu představil unikátní vizi poslechové elektroniky, post-rocku a dubu, zaznamenalo výrazný úspěch. Vlivný internetový magazín FACT vyhlásil krátkou nahrávku deskou roku a jméno Forest Swords začali v rozhovorech zmiňovat jeho slavnější kolegové. S některými z nich později spolupracoval; produkoval třeba apoštolské r’n’b zpěváka Toma Krella alias How to Dress Well nebo připravil remix pro jednu z nejoslavovanějších současných skupin, londýnské These New Puritans. Šlo ale o výjimku – pokud máme Forest Swords přisoudit jedinou vlastnost, bylo by to programové samotářství, a to jak osobní, tak hudební. Forest Swords je samostatně působící jednotka, hudební bojovník, pro kterého je dohled nad vlastní tvorbou naprostou nutností.

Forest Swords to myslí vážně – podle vlastních slov by si nedovolil vypustit do světa nic, co by nebylo dokonalé. Všechny nástroje na deskách si nahrává sám a stejně tak je i produkuje. Protože se věnuje grafice, má na starost taky veškeré obaly a artworky. Spojení grafika a producenta elektronické hudby je v dnešní době běžné, Forest Swords ale svým perfekcionismem koncept dalece překračuje a solitérství povyšuje na světonázor.

Úplně nejlépe Forest Swords charakterizuje obraz, který sám Matt Barnes popsal v jednom z rozhovorů. Když připravoval loňský dlouhohrající debut Engravings, prvotní práce prý probíhaly v tmavé místnosti. Při míchání se rozhodl prostředí změnit, a aby dodal zvuku prostorovost, vytáhl laptop k řece, poblíž které žije. Finální mix tak probíhal na laptopu, který nebyl připojený k elektřině – když došla baterie, bylo nutné práci přerušit. Právě díky tomuto triku skladby na albu zhluboka dýchají, voní vodou i hlínou a jsou stejnou měrou neprostupné i otevřené.

Premiérové vystoupení Forest Swords v České republice bude pravděpodobně odlišné od jeho návštěvy zmíněného OFFu. Při natáčení Engravings se rozhodl přehodit výhybku a skladby pročísnout vokálními party a útržky modulovaných hlasů. Sám má pro citelnou změnu jasné vysvětlení: elektronická hudba prý stále nese punc studeného a strojově vyráběného produktu, u kterého není jasné, jestli za ním opravdu stojí člověk. Vokál má podle Barnese skladby prohřát a vdechnout jim organičnost. V tomto případě je to trochu zbytečný krok: přestože hudba Forest Swords dostává finální podobu v jeho elektronické laboratoři, táhlé kytarové motivy, zakouřené dubové beaty a démonické perkuse v sobě mají tolik života, že připomínají organismus s pravidelně tlukoucím srdcem.

Info

text © Jiří Špičák
článek vyšel v časopise Full Moon #34

Live: Forest Swords (uk) + Les Homosexuels
7. 3. 2014, MeetFactory, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Model/Actriz: Cválaví jezdci taneční apokalypsy

Jan Krejča 05.08.2024

Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.

Niño de Elche, zabiják flamenka

Jiří Moravčík 08.07.2024

Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…

Kim Gordon, relevantnější než kdy dřív

Jan Krejča 29.06.2024

Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace