Jakub Kurnas | Články / Reporty | 04.03.2019
Atmosféru honosné Lucerny rozhýbalo v sobotu nadšení čtyř stovek fanoušků sci-fi. Festival vědecko-fantastického filmu Future Gate totiž uváděl svou hlavní hvězdu Normana Lovetta, představitele Hollyho ze seriálu Červený trpaslík. Bodrý sedmdesátník přišel odstartovat maraton kultovního seriálu a zaplněný Velký sál mu připravil vřelé přivítání. „Holly“ strávil na pódiu několik minut, během kterých se stihl několikrát vyfotit s publikem a vypustit pár suchých vtipů o smrti.
Projekce prvních šesti dílů Trpaslíka měla uvolněnou, melancholickou náladu. Promítala se DVD verze v českém znění, známá z obrazovek České televize. Smích publika prolínal studiový smích z reproduktorů, a i když byla kvalita obrazu nevalná, většina diváků vydržela až do konce. Po tříhodinovém promítání přišla ještě devadesátiminutová beseda s Lovettem. Publikum i herec působili po dlouhém odpoledni unaveně, otázky obecenstva i moderátorky byly předvídatelné a nepříliš nápadité. Komik, kterého čtyřiadvacet dílů devadesátkového sitcomu odsoudilo na doživotí v kůži své postavy, ale pobavil.
Kavárnu Lucerny pak na dalších několik hodin zaplnila Lovettova autogramiáda. Zájem o jeho osobu byl velký a vyčerpaný umělec se nakonec nezúčastnil večerní projekce béčkového krváku Zlouni z vesmíru (2005), ve kterém si zahrál slizkého filmového producenta. Britský sci-fi úlet byl dobrým předkrmem pro fanoušky Festivalu otrlého diváka - špatně napsané postavy umíraly jak na běžícím pásu a končetiny krav, lidí i mimozemšťanů zběsile létaly plátnem.
Po sobotním trpaslíkovském šílenství ukázal festival i svou vážnou tvář. Dokumentární film Voyager: Hranice vesmíru zmapoval misi dvou nejznámějších vesmírných sond. Provedl diváky od konstrukce Voyagerů až k jejich meziplanetárním putováním, které světu přineslo první detailní fotografie Jupiteru, Saturnu, Uranu a Neptunu. Dokument citlivě pracoval se vzpomínkami vědců, kteří o misi i po čtyřiceti letech dokázali mluvit s nakažlivým nadšením.
Future Gate Festival zanechal dobrý dojem dramaturgií i neformální atmosférou. Diváci v Brně, Plzni a Šumperku, kam přehlídka v průběhu března zavítá, se můžou těšit na pestrou kombinaci klasických i nových vědecko-fantastických filmů. Jen houšť.
Future Gate 2019
27. 2. - 3. 3. 2019
Kino Lucerna, Praha
fb událost
foto © Future Gate Festival
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.