Jakub Kurnas | Články / Reporty | 04.03.2019
Atmosféru honosné Lucerny rozhýbalo v sobotu nadšení čtyř stovek fanoušků sci-fi. Festival vědecko-fantastického filmu Future Gate totiž uváděl svou hlavní hvězdu Normana Lovetta, představitele Hollyho ze seriálu Červený trpaslík. Bodrý sedmdesátník přišel odstartovat maraton kultovního seriálu a zaplněný Velký sál mu připravil vřelé přivítání. „Holly“ strávil na pódiu několik minut, během kterých se stihl několikrát vyfotit s publikem a vypustit pár suchých vtipů o smrti.
Projekce prvních šesti dílů Trpaslíka měla uvolněnou, melancholickou náladu. Promítala se DVD verze v českém znění, známá z obrazovek České televize. Smích publika prolínal studiový smích z reproduktorů, a i když byla kvalita obrazu nevalná, většina diváků vydržela až do konce. Po tříhodinovém promítání přišla ještě devadesátiminutová beseda s Lovettem. Publikum i herec působili po dlouhém odpoledni unaveně, otázky obecenstva i moderátorky byly předvídatelné a nepříliš nápadité. Komik, kterého čtyřiadvacet dílů devadesátkového sitcomu odsoudilo na doživotí v kůži své postavy, ale pobavil.
Kavárnu Lucerny pak na dalších několik hodin zaplnila Lovettova autogramiáda. Zájem o jeho osobu byl velký a vyčerpaný umělec se nakonec nezúčastnil večerní projekce béčkového krváku Zlouni z vesmíru (2005), ve kterém si zahrál slizkého filmového producenta. Britský sci-fi úlet byl dobrým předkrmem pro fanoušky Festivalu otrlého diváka - špatně napsané postavy umíraly jak na běžícím pásu a končetiny krav, lidí i mimozemšťanů zběsile létaly plátnem.
Po sobotním trpaslíkovském šílenství ukázal festival i svou vážnou tvář. Dokumentární film Voyager: Hranice vesmíru zmapoval misi dvou nejznámějších vesmírných sond. Provedl diváky od konstrukce Voyagerů až k jejich meziplanetárním putováním, které světu přineslo první detailní fotografie Jupiteru, Saturnu, Uranu a Neptunu. Dokument citlivě pracoval se vzpomínkami vědců, kteří o misi i po čtyřiceti letech dokázali mluvit s nakažlivým nadšením.
Future Gate Festival zanechal dobrý dojem dramaturgií i neformální atmosférou. Diváci v Brně, Plzni a Šumperku, kam přehlídka v průběhu března zavítá, se můžou těšit na pestrou kombinaci klasických i nových vědecko-fantastických filmů. Jen houšť.
Future Gate 2019
27. 2. - 3. 3. 2019
Kino Lucerna, Praha
fb událost
foto © Future Gate Festival
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.