Jakub Kurnas | Články / Reporty | 02.03.2019
Modely robotů a kosmických korábů infiltrovaly zdobné prostory kina Lucerna: začal šestý ročník sci-fi festivalu Future Gate. Až do neděle bude v Praze uvádět nové i časem prověřené tituly vědeckofantastického žánru, v průběhu března pak zavítá putovní filmová přehlídka i do Brna, Plzně a Šumperku.
Ze čtveřice novinek vyčnívá srbský A.I. Rising, který na Future Gate přivezl režisér Lazar Bodroža. Hlavním tématem dramatu zasazeného do alternativní reality, ve které na Zemi zvítězil socialismus, jsou vztahy, mezi lidmi a roboty, mezi muži a ženami.
Kosmonaut Milutin je vyslán šířit severokorejskou stalinistickou ideologii do solárního systému Alfa Centauri. Nekonečný let ve zrezlé lodi plné chladných barev mu má zpříjemňovat androidka Nimani, která uposlechne jakýkoli astronautův příkaz. Film se nevyhýbá zjevnému: do role Nimani tvůrci obsadili pornoherečku Stoyu a v úvodu je androidka čistě sexuálním objektem. Izolovaný Milutin ale brzy začne toužit po opravdové lidské interakci – ne takové, kterou může stisknutím tlačítka usměrnit. Najde proto cestu, jak své společnici vymazat tu část jejího vědomí, pomocí které ji může ovládat, a ponechá jí svobodnou vůli založenou na zkušenostech, které získala během letu. Z Nimani tím vytvoří pokřivený odraz sebe sama a jejich vztah začne rychle nabývat podobu tragické, ale v ničem patetické lásky.
Za pouhých tři sta tisíc euro zvládli tvůrci natočit vizuálně propracované a interpretačně mnohovrstevnaté dílo. Severokorejská vláda si kupříkladu A.I. Rising vyložila jako chvályhodný propagandistický počin a pozvala si Bodrožu na tamější filmový festival. Charismatického režiséra, který během vřelé besedy s diváky nezapíral inspiraci díly jako Solaris, Blade Runner nebo Vesmírná odyssea, ale můžeme podezírat z hlubšího uměleckého záměru.
Future Gate Festival krom novinek promítá i sci-fi klasiky – v pátečním podvečeru se například promítala původní Godzilla. Rychlý průzkum moderátora v poloprázdném velkém sálu Lucerny ukázal, že patří mezi ty filmy, které každý zná, ale málokdo viděl. Nespočet adaptací a pokračování posunulo příběh podmořského monstra daleko od jeho prvotního vyznění. Padesátková Godzilla překvapila svojí temnotou a emotivností odkazů na atomovou zkázu Hirošimy a Nagasaki. Kontext filmu po projekci dal svým obsáhlým a poutavým půlhodinovým monologem filmový kritik Kamil Fila.
Secesní sci-fi festival má i o víkendu co nabídnout. Dnes Future Gate navštíví jeho hlavní hvězda Norman Lovett, představitel Hollyho z kultovního seriálu Červený trpaslík.
Future Gate 2019
27. 2. - 3. 3. 2019
Kino Lucerna, Praha
fb událost
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.