Články / Reporty

Future Gate Festival: Sci-fi v secesních kulisách

Future Gate Festival: Sci-fi v secesních kulisách

Jakub Kurnas | Články / Reporty | 02.03.2019

Modely robotů a kosmických korábů infiltrovaly zdobné prostory kina Lucerna: začal šestý ročník sci-fi festivalu Future Gate. Až do neděle bude v Praze uvádět nové i časem prověřené tituly vědeckofantastického žánru, v průběhu března pak zavítá putovní filmová přehlídka i do Brna, Plzně a Šumperku.

Ze čtveřice novinek vyčnívá srbský A.I. Rising, který na Future Gate přivezl režisér Lazar Bodroža. Hlavním tématem dramatu zasazeného do alternativní reality, ve které na Zemi zvítězil socialismus, jsou vztahy, mezi lidmi a roboty, mezi muži a ženami.

Kosmonaut Milutin je vyslán šířit severokorejskou stalinistickou ideologii do solárního systému Alfa Centauri. Nekonečný let ve zrezlé lodi plné chladných barev mu má zpříjemňovat androidka Nimani, která uposlechne jakýkoli astronautův příkaz. Film se nevyhýbá zjevnému: do role Nimani tvůrci obsadili pornoherečku Stoyu a v úvodu je androidka čistě sexuálním objektem. Izolovaný Milutin ale brzy začne toužit po opravdové lidské interakci – ne takové, kterou může stisknutím tlačítka usměrnit. Najde proto cestu, jak své společnici vymazat tu část jejího vědomí, pomocí které ji může ovládat, a ponechá jí svobodnou vůli založenou na zkušenostech, které získala během letu. Z Nimani tím vytvoří pokřivený odraz sebe sama a jejich vztah začne rychle nabývat podobu tragické, ale v ničem patetické lásky.

Za pouhých tři sta tisíc euro zvládli tvůrci natočit vizuálně propracované a interpretačně mnohovrstevnaté dílo. Severokorejská vláda si kupříkladu A.I. Rising vyložila jako chvályhodný propagandistický počin a pozvala si Bodrožu na tamější filmový festival. Charismatického režiséra, který během vřelé besedy s diváky nezapíral inspiraci díly jako Solaris, Blade Runner nebo Vesmírná odyssea, ale můžeme podezírat z hlubšího uměleckého záměru.

Future Gate Festival krom novinek promítá i sci-fi klasiky – v pátečním podvečeru se například promítala původní Godzilla. Rychlý průzkum moderátora v poloprázdném velkém sálu Lucerny ukázal, že patří mezi ty filmy, které každý zná, ale málokdo viděl. Nespočet adaptací a pokračování posunulo příběh podmořského monstra daleko od jeho prvotního vyznění. Padesátková Godzilla překvapila svojí temnotou a emotivností odkazů na atomovou zkázu Hirošimy a Nagasaki. Kontext filmu po projekci dal svým obsáhlým a poutavým půlhodinovým monologem filmový kritik Kamil Fila.

Secesní sci-fi festival má i o víkendu co nabídnout. Dnes Future Gate navštíví jeho hlavní hvězda Norman Lovett, představitel Hollyho z kultovního seriálu Červený trpaslík.

Info

Future Gate 2019
27. 2. - 3. 3. 2019
Kino Lucerna, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace