Články / Reporty

Globální pop bez záruční lhůty (Lafawndah, Throwing Shade)

Globální pop bez záruční lhůty (Lafawndah, Throwing Shade)

blueskin | Články / Reporty | 12.05.2016

Myšlenkový experiment: jak by asi reagoval běžný clubber řekněme z konce 90. let na současnou elektronickou hudbu? Nejspíš by ho mírně udivilo množství vlivů, které se v ní můžou potkávat, v zásadě by se ale necítil nějak zásadně mimo. Fyzický rozměr taneční elektroniky funguje napříč prostorem, proč by tedy nemohl fungovat i napříč časem?

Taková Lafawndah, hvězda prvního letošního dílu průběžného Stimul Festivalu, se třeba v rozhovorech svěřuje, že na ni západní hudba působí stejně nezvykle, jako na nás ze Západu hudba východní či jinak „exotická“. Tváří v tvář produkci této čerstvé akvizice britského stylotvorného labelu Warp ale na nějaké dělení hudby po geografické linii brzo zapomenete.

Tam, kde takový Omar Souleyman zůstává atrakcí s poněkud omezenou záruční lhůtou, nabízí Lafawndah mnohem komplexnější vizi globálního popu překračující všechny zjevné i skryté hranice. Ne náhodou se v souvislosti s jejím letošním debutovým EP Tan objevují lichotivá přirovnání ke Kelele nebo FKA twigs. Dramaturgům Stimulu pak budiž vyslovena nezměrná chvála, že k nám hudebnici dovezli v době, kdy její sláva teprve začíná stoupat.

Lafawndah pojala koncert jako pěvecké a taneční vystoupení na halfplayback. Co by v jiných případech mohlo působit jako neúcta k publiku, mělo ve skutečnosti něco do sebe. Tím, že svou uměleckou personu redukovala na svůj hlas a své tělo, podařilo se Lafawndah podtrhnout onu zvláštní dichotomii mezi ženskou kreativitou a ženskou sexualitou. Minimalistický koncertní setup tak měl paradoxně maximální účinek, neboť ve shodě s názvem festivalu stimuloval z celého večera zdaleka nejvíc, a to ve všech významech toho slova.

Zbylé dvě hvězdy pak předvedly „pouze“ standardní djing. V případě Londýňanky Throwing Shade se jednalo o jeho abletonovou variantu. Různé polohy urban music se v něm přirozeně proplétaly s často překvapivými úlety, které člověk v djském setu v roce 2016 tak často neslyší. Milkshake od Kelis se ještě dal čekat, Voodoo Ray od A Guy Called Geralda či The Sweetest Taboo od Sade už tolik ne.

Zcela jiný přístup k djingu nabídl Total Freedom. Místo volné selekce tracků nastoupilo promyšlené budování setu, ono okřídlené a lehce nadužívané vyprávění příběhu pomocí výběru těch správných skladeb pro ten správný okamžik. Trap, grime i bass music se v setu tohoto Američana mísily tak, jak se na člena vlivné crew Fade to Mind sluší. V nastoupeném trendu moderních klubových hybridů pak pokračoval NobodyListen, takto jediný domácí zástupce v line-upu večera.

Oproti jiným Stimulům měl tento mnohem sevřenější dramaturgii. Na progresivní výběr účinkujících doplatil nízkou návštěvností, kolem třetí ráno už na parketu zbylo jen posledních pár tanečníků. Navzdory tomu šlo o další z příkladů, proč Praha začíná být z pohledu milovníků klubové elekronické hudby čím dál tím zajímavějším místem.

Info

Radio Wave Stimul Festival:
Lafawndah, Throwing Shade, Total Freedom
7. 5. 2016, Meetfactory, Praha

foto © Jiří Šeda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace