Martin Řezníček | Články / Reporty | 13.08.2016
Když se člověk ocitne poprvé na letišti Piešťany, kde se rok co rok koná Grape festival, dýchne na něj specifická atmosféra. Pořadatelé se snaží, aby Grape nebyl pouze hudebním festivalem, ale dbají i na doprovodný program, takže návštěvník může zajít na přednášku o „Generaci Y“ či shlédnout exhibici Cirku La Putyka. Možností je celá řada. Pořadatelé si taky dávají záležet na vizuální stránce festivalu. Letošní téma – antické sochy ztvárňující festivalový život, např. týpka, co se láduje klobásou – je originální, pohledné a zábavné.
Pokud jde o hudební program, tak tou nejzářivější hvězdou prvního dne měla být dánská zpěvačka MØ. Oceňovaná umělkyně už má v Česko-Slovensku slušné renomé a z pozice hipsterské chuťovky se propracovala do role headlinera. Po loňském debaklu s bouřkou byli návštěvníci natěšení, ale nakonec přišlo spíše zklamání. Zpěv bezchybný, samozřejmostí pověstné taneční kreace, došlo i na stagediving, přesto se zpěvačce nepodařilo navodit atmosféru. Někomu mohl vadit až příliš intenzivní halfplayback a pomalejší tempo některých písní.
Z headlinerů stál za pozornost mladý Brit Jake Bugg, zpěvák s dvěma tvářemi, který světu ukazuje, jak může vypadat moderní blues/folkové písničkářství. Ano, člověk si při některých písních představoval stodolu plnou slámy a vesničany tančící čtverylku, ale ta představa mizela, když Jake Bugg přeladil na melancholičtější strunu, kde je jeho síla. Crystal Castles přitáhli přes pozdní hodinu na hlavní stage nejvíce diváků. Jejich show byla sice naprosto neosobní a mohla působit až epileptické záchvaty (strobo strobo strobo), ale hutný elektronický zvuk byl naprosto pohlcující a hypnotizující.
Nejzajímavější věci se v pátek děly mimo hlavní stage a jen s malým publikem. Zaprvé francouzští Scarecrow, kteří kombinují blues/rock (zpívaný anglicky) s francouzským rapem, doplněný DJem s gramci. Výsledkem je velmi záživná a silně maskulinní hudba, valící se z pódia až v desetiminutových setech. Pevně sevřené kleště nutící do tance. Stejným způsobem působili na posluchače američtí !!!, kteří jsou o něco tanečnější, takže hrozilo vykloubení kyčlí. Excentrický zpěvák se co chvíli protancoval do davu a funky čišící sexuální energií přinutilo přítomné vypustit vnitřní zvíře v podobě nadrženého šimpanze. !!!, to byl nejlepší koncert prvního dne.
Grape festival 2016
12. 8. 2016 letiště, Piešťany
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.