Martin Řezníček | Články / Reporty | 14.08.2016
Debaty o počasí jsou vždy poněkud banální, na festivale však bývá počasí alfou i omegou všeho dění. Srážky letos naštěstí nezahrozily ani druhý den, takže po MØ dostal druhou šanci i Netsky. Celému dni dominovala elektronická hudba, indie a Belgičané.
První z výrazných Belgičanů byla elektro/indie skupina Oscar and the Wolf, v čele se zpěvákem Maxem Colombiem. Ten přišel v teplákách a rozevláté košili a na pódiu předváděl roztodivné tance, člověk už už čekal estrádní projev. Nic nemohlo být dál od pravdy: písně Oscar and the Wolf jsou plné křehkých emocí, které Colombie plně prožívá, a k jeho zastřenému hlasu takovéto ladění sedí dokonale. Přesto, že písně jsou velmi melancholické, nepůsobí Oscar and the Wolf introvertně, naopak její členové se upřímně radují společně s publikem.
Vyhlížené bylo vystoupení moderně folkových Milky Chance, kteří dobyli svět rádiovkou Stolen Dance. Ta na Grapu zazněla na konci setu a sklidila očekávané ovace. Vrchol však představovala skladba Loveland, kdy zpěvák pootevřel ventily a sympaticky se rozeřval. Jinak byl koncert spíš příjemným překvapením než neopakovatelným zážitkem.
Dalšími aktéry na hlavní stagi byli londýnští Bloc Party. Ti zažívají po vydání alba Hymns návrat na koncertní pódia, bývalé formy o několik let nazpátek ale zatím nedosahují. Lehká rozpačitost (že by kvůli vlažnému přijetí?) byla znát hlavně v první třetině koncertu. Posluchači se chytali u starších vypalovaček, což je ovšem v rozporu s tím, kam se Britové s aktuální deskou vydávají, a tak jen doufejme, že se nestanou svým vlastním revivalem. Vystoupení Bloc Party v paměti dlouho nezůstane.
Naopak tomu bude u druhého belgického želízka v ohni, drumandbassového producenta Netskyho, kterého si návštěvníci Grapu budou pamatovat ještě dlouho. Set odehrál ve formaci Netsky Live, tedy s podporou kapely a živého zpěvu – a bylo to znát. Od začátku do konce se publikum dařilo držet v pohybu, někde na hranici euforie a vyčerpání – tady odvedl skvělou práci hecíř Script MC. Neuvěřitelný výkon podal bubeník i sám Netsky, obestavěný hradbou z kláves. Tracky odehrané společně se zpěvačkou Emeli Sandé pak patřily k vrcholným momentům. Na závěr zazněla píseň Rio, která pro většinu lidí ukončila povedený 6. ročník Grape festivalu.
Grape Festival 2016
13. 8. 2016 letiště, Piešťany
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.