Tomáš Kouřil | Články / Reporty | 10.05.2022
Turné islandských GusGus k poslednímu albu odsunul covid o nekonečných šest měsíců, a tak se brněnská Fléda dočkala elektronických producentů skoro až rok poté, co deska Mobile Home vyšla. Daníel Haraldsson a Birgir Þórarinsson na ní opět o kousek posunuli svůj typický sound, v němž se mísí taneční hudba, syntezátory uvozujících osmdesátá léta i snová, takřka magická nálada posouvající tvorbu GusGus mimo žánrová pravidla. Velký podíl na tváři a síle poslední nahrávky má i zpěvačka Margrét Magnúsdóttir, která skupinu aktuálně doprovází.
Večer otevírají čeští Himalayan Dalai Lama a svojí klidovou, přemýšlivou elektronikou přispějí k uvolněné náladě. Zasloužili by si větší publikum. Prostor se vyplní až před devátou, o chvíli později přichází Þórarinsson, jak jinak než v dámském topu, a chvilku po něm i Haraldsson v květovaném kompletu a Magnúsdóttir v bílé bundě s kovbojskými třásněmi. A rovnou do aktuálního materiálu, zazní Higher i Simple Tuesday. Vokály jsou bezchybné a bez jediného zaváhání a když společně zpívají „When will I decide not to hide, On a simple Tuesday, On a simple day?“, je jasné, že půjde o mimořádný večer. První vrchol přichází s fantastickým refrénem skladby Our World, v němž se Daníel a Maigrét střídají: „To our world (Crucified on a frame), To our world (Approved by everyone), To our world (You can light it up in flame), To our world (Our world is yours to play).“ Tahle pasáž je vtahující z desky, naživo je ale díky precizním a nenuceným pěveckým výkonům ještě o level výše.
fotogalerie z koncertu tady
Dojde i na starší tracky, dalším vrcholem je Over (Arabian Horse), svou prací s gradací jedna z nejlepších skladeb kapely. Od této chvíle je publikum naprosto elektrizované a ze začátku pohybově úsporní GusGus se roztancují. V závěru dojde i na úplné začátky - zazní třeba Purple z první desky Polydistortion, která celou Flédu definitivně uhrane. Více než hodina uplyne jako nic a GusGus se za jásotu vytrácejí z pódia.
Je jedno, kolik nám je let, stejně tak nezáleží na tom, jestli slyšíme hudbu překračující žánry, anebo jen vkusně ozvláštněné disko, GusGus mají co říct každému.
GusGus (is) + Himalayan Dalai Lama
6. 5. 2022 Fléda, Brno
foto © Vít Řezáč
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.