Články / Reporty

Hádanky z Utrechtu #2: The Rest Is Silence

Hádanky z Utrechtu #2: The Rest Is Silence

Michal Pařízek | Články / Reporty | 12.11.2021

Je konec, sotva pár minut po půlnoci se potkáváme u postranního vchodu před budovou TivoliVredenburg. Pár metrů od nás rozjíždějí na chodníku Irreversible Entanglements improvizovanou jam session a Camae Ayewa při recitaci stíhá ještě vesele podepisovat vinyly. Asi jim to taky nestačilo, jako zřejmě nikomu. Poznámky o kotlíku a busking stage samozřejmě nechybí, na půlnoční večerku reaguje každý po svém. Jaký že tedy byl první festivalový den? Naplňující.

Úleva i nadšení z toho, že se festival děje, je vidět na každém kroku. Jessica Clark, která se na Le Guess Who? stará již několik let o zahraniční novináře, je v Utrechtu celý týden a neskrývá dojetí: „Jak ráda vás všechny vidím.“ Hned v další větě se omlouvá, že bude třeba očkovací certifikát nechávat načíst každý den znovu. Taková jsou pravidla, s každým dnem další kontrola a nová páska. QR kódy se skenují všude, dokonce i na tržišti na náměstí, kde se shromáždilo pár netrpělivých prodejců z ohromné vinylové burzy, konající se ve městě pravidelně v době festivalu. To je to nejmenší, odpovídám, a domlouváme si zítřejší sraz. Hezký festival nám popřeje také barmanka z Café DeRat, maličkého pivního baru, který jsme kdysi s Viktorem objevili úplnou náhodou. Tam je potřeba se pravidelně stavit a takových míst je v Utrechtu několik. A každým rokem přibývají. Začíná být fuška to během těch pár dní stihnout.

Z nové soulové senzace Gabriels odcházím záhy, zato Arushi Jain přinesla úplně jiné emoce. Severoindické rágy interpretované skrz modulární syntezátory sedly do kostela Janskerk náramně, ve spojení s famózními světly tuplem. Zpátky do Tivoli – brooklynská experimentalistka L’Rain hraje překvapivě ve velkém sále a s docela velkou kapelou. Ze začátku je to takové rozpačité, ale konec setu už nabízí kýžený tlak a hitová Two Face zní vyloženě skvěle. Další přesun, tentokrát na Arooj Aftab, aniž bych tušil, co mě čeká. Album Vulture Prince a zejména jakési protoreggae Last Night jsem poslouchal na jaře docela často, na koncert jsem byl zvědav. A dostal jsem... všechno. Z tajuplných, neuchopitelných melodií se v živém provedení staly podivuhodné pučící keře, často vyplňující celou místnost, charisma zpěvačky muselo hypnotizovat snad každého. Alespoň podle zarážejícího ticha při produkci a ohromujícího ohlasu v pauzách. Citlivý doprovod v málokdy vídaném spojení kontrabasu a harfy přinesl decentní podkres temného projevu Aftab, i občasné, ale o to více zasahující, hutně hlasité pasáže. Smyčce a kytary, které vévodily nahrávce, nechybí, naopak. Střídmost celému koncertu náramně sedla, po vygradované Last Night odcházím, ještě před poslední skladbou. Po slovech „grace far beyond my grasp, the rest is silence“ toho je akorát.

„Stále ještě mívám představy,“ deklamovala v jeden moment během koncertu Irreversible Entanglements Camae Ayewa, tahle věta mi utkvěla v paměti také hluboko. Na Le Guess Who? pravidelně přichází nějaký koncert, po kterém už nechcete (nepotřebujete) vidět nic. Setkání s Arooj Aftab bylo z téhle kategorie. Písně „o ztrátě, lásce a prázdnotě“, jak je sama uvedla, doplňovala sympatickými promluvami mezi skladbami, na takovou krásu až nečekaná blízkost. Odcházím s tím, že už na nic nejdu, naštěstí dramaturgové zřejmě věděli své a dva výplachy v podobě zmíněného motivačního free jazzu Irreversible Entanglements a hutné grindcore diskotéky DJ Scotche Rolexe, MC Yallah a Lorda Spikehearta z Dumy splnily účel. Poslaly pohnuté myšlenky zase trochu jiným směrem. Setkání s Arooj Aftab zůstane v myšlenkách ještě dlouho, Heartnoize si hrají s představou prodělat na jejím koncertě v Praze. Nedovolte jim to. The rest is silence, říkám si ráno, když si přečtu zprávy, že místní politici uvažují o lockdownu od zítřka. Tedy třetí den čtyřdenního festivalu. Uvidíme.

Info

Le Guess Who?
11. - 14. 11. 2021 Utrecht, Holandsko
web festivalu

foto © Ben Houdijk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace