Články / Reporty

Hádej, kdo přišel na večeři?

Hádej, kdo přišel na večeři?

Shaqualyck | Články / Reporty | 09.05.2013

Ve dne spí a večer skládá, v noci těsto zadělává. Kdože? Přece Kittchen. Znal jsem ho jen z promo fotek a vyprávění. Jeho deska Menu však napovídala, že tady půjde o víc než jen o stylizovaný bizár a píchání vidličkou. Balkon a náměstí uprostřed města, ve kterém jsem nikdy nebyl. Na Staré poště je útulno, vínové stěny, bar a pohodlné sesle, jako doma. Návštěva tak akorát. Kuchař nepřijel sám. Úvod za něj obstarala sličná ille, hubená blond Eiffelovka, na nohách křusky. Že prý zazpívá pár holčičích písniček. A taky že jo. I když… Okatých holek od piana jsou mraky. Ne každá ale píše takové divné verše. „Než se mi vzbudíš, vařící vodou půjdu se osprchovat.“ Melodické kvazi-emo. Bolest a sametový klavír. Nemůžu z hlavy dostat vzpomínku na Reginu Spector, jen ty smyčce chybí.

Na scénu se šourá Pán (z) kuchyně. Hodí se do gala, pošteluje knoflíky a opatrně hrábne do strun. „Dobrý večer.“ Černá kukla a kuchařská čepice téže barvy. Trochu Fantomas, trochu Zdeněk Pohlreich. Brýle, kytara, půllitr. A že prý bude brát z obou desek. Debut Menu byla hodně zvláštní záležitost. Loopy a sytá hravost. Všechno černé a připálené, přesto neodolatelné. Ale pořád jen taková ochutnávka z marketu na periferii. Zazní Mlhu a Půlka chlapa. Velká síla. Má to nápad i jakýsi podvratný tah na bránu, který vás dokáže polechtat na mozku i v podbřišku.

Aktuální novinka Radio je ale nahrávkou ještě o pořádný kus propracovanější a znamená neoddiskutovatelný progres. Písničkový potenciál a nosné melodie, byť občas kreslené někde vzadu jakoby odnikud nikam. Kittchen sebejistě překročil práh vlastní kuchyně a vydal se na průzkum dalších místností svého metropolitního holobytu. Zvukové experimenty vystřídal čitelnější kytarový zvuk, přelitý osvědčenou pikantní omáčkou dekadentních textů. Jako příloha samplovaný binec a další nástroje, se kterýma si výtečně poradil multitalentovaný multiinstrumentalista Tomáš Neuwerth. Během setu vystřídá basu i elektro bicí, u toho ještě honí mašinky a stíhá i doprovodné vokály. Společně tvoří na pódiu velmi svérázné duo. „Fotr si staví hradby z vypitýho chlastu. Zabral si pro sebe asi třetinu bytu.“ Stísněná poetika života ztraceného v černobílých kulisách anonymního velkoměsta.

Kuchař si zavdá z kriglu. Jak se mu v tom asi dýchá, říkáme si. S Tomášem pak loví po zemi trsátka. Holka a k ní z projektoru lehce hororový kreslený klip z YouTube. Žádná legrace, ale není kam uhnout. Moderní urbanistický elektro-folk. Berlín. „Chtěla by opít, chtěla by zfetovat, chtěla by osvobodit.“ Nadnárodní heroinová romance. Texty jemné jak kuchyňák v břiše, krvácející strupy starých bolístek osvětlené obstarožní poblikávající zářivkou v márnici za městem.

Vrchol večera Pod Prahou. Tohle má potenciál regulérního hitu. Rozjezd, akord, rezonující vokál, dechberoucí gradace. Jako by vás někdo bral na výlet do kanálu. Svěrač se vám chvěje, ale stejně musíte jít dál. Pocta undergroundu a nepředstíraný respekt přetlačující všední bázlivost. Husina jak blázen. Když v závěru Lednic je nejvíc manipulativně žadoní: „Musíte zůstat na večeři…,“ máte pocit, že byste fakt měli, jinak vás ten frajer nastrouhá do buchet. Nášup těsně před desátou večerní. Kittchen nás nechá zavřít oči. A vítězí na celé čáře. Sice nedal Sobotu a ve výškách ho zlobil hlas, ale i tak muzika jak křen, jenom ten kuchař je nějakej divnej. Ne a ne vystrčit hlavu z trouby.

Info

Kittchen + ille
4. 5. 2013, Coffeemusicbar, Nový Jičín

foto © Libor Galia (Muzikus)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace