Články / Reporty

Havelka/Tvrdý/Mozek

Havelka/Tvrdý/Mozek

Jiří Akka Emaq | Články / Reporty | 21.03.2015

Kolem dua Tvrdý/Havelka se zčeřily mediální i fanouškovské vody. Jejich reinterpretace písní hudební vlny revolučního přelomu devadesátých let vzbouzí rozporuplné názory. Nová generace je vyzdvihuje do výšin za odvážný krok, generace devadesátých let je v rozpacích nad zvolenou formou. Původně čistě studiovou nahrávku předvedli nyní s celou kapelou a s celou parádou pro zaplněný sál v Divadle Archa.

Koncert otevřel berlínský jednočlenný projekt Golden Diskó Ship. Podobně musela působit první vystoupení Davida Bowieho v sedmdesátých letech. Nová vlna a nová forma v komprimovaném a velice přesvědčivém rouchu. Ambientní plochy, noiseová kytara, strhující přednes za statickou maskou, synchronicita hudby a videa, duch doby zakonzervovaný ve stroji a spleti kabelů spojujících jeho jednotlivé články do hudebního monolitu. Projekce zdánlivě všedních momentů, scény z plavání snímané kamerou z pohledu plavce doplňovaly koupačku hudební. Více takovýchto kosmo výletů přímo na Zemi.

Vystoupení hlavních hvězd uvodil čerstvý videoklip k písni Co ty jsi zač, oblíbená toť zřejmě otázka novodobých pražských pepíků, neboť ji parodovali již Manželé, potažmo PSH na povedené kompilaci Jižák. Poté už nebylo na co čekat. Brutální až kraftwerkovská stylizace celé kapely do bílé a neonové lemování hudebního hardwaru bylo působivé. Začali dvěma ultrapomalými skladbami Ale my stále hledáme štěstí od Michael’s Uncle a Žiletky od Psích Vojáků. Na nich bylo asi nejmarkantněji slyšet, že skladby byly původně zaranžovány a nahrány bez kapely. Bicí by si rozhodně zasloužily lepší zvuk a z uhlazeného elektrosoundu celku vyčnívaly jako chrastící a lomozící reziduum minulosti. Pak se ale zvuk usadil a sestavě velice slušely experimentálně breakbeatové variace jako Ale čert to vem od Dybbuk nebo předělávka předělávky Brixton od skupiny Panika, kde se mohly jednotlivé nástroje uvolnit z formální sevřenosti. Ve střídavě lepším a horším provedení pak osciloval celý set, přeci jen to byl speciální koncert a kapela si neměla jak osahat pódiový zvuk. Na konec přišla dodatečně dohraná a povedeně zpracovaná skladba Stejně skončíš jako já od Máma Bubo. Škoda, že se na desku nedostala. Václav Havelka pak zakončil celé vystoupení akustickou verzí Sbohem a řetěz.

Těžko říci, jestli by celý projekt sklidil takový úspěch, kdyby do těch samých podkladů napsalo duo Tvrdý/Havelka vlastní texty. Snaha přenést plody konce století minulého do toho dalšího končí všelijak. Chyba bude asi ve skladování. V garáži totiž bývá vlhko. Je to ale zřejmě duch doby. Už Nouvelle Vague udělali z curtisovského existenciálního zoufání nad nemožností vybrat si mezi rozumem a citem Love Will Tear Us Apart kavárenskou pohodičku. A tak naštvané generační výpovědi To svět se asi posral nebo topolovská zpráva z pokusu o sebevraždu Žiletky končí jako burleskně dekadentní výstřelek v rukou neškodného mainstreamu. Jisté je, že pokud nastane zombie apokalypsa, víme, čí mozek bude chtít Filip Topol.

Info

Tvrdý/Havelka + Golden Diskó Ship (de)
18. 3. 2015 Divadlo Archa, Praha
foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace