Články / Reporty

Hidden Orchestra živě poprvé: K čemu je tahle muzika ideální?

Hidden Orchestra živě poprvé: K čemu je tahle muzika ideální?

Claire Adele | Články / Reporty | 02.02.2013

Vyšly jsme raději dřív – určitě přijde spousta lidí a neměly bychom si kam sednout. Olomoucký Jazz Tibet Club se před koncertem skotského kvartetu Hidden Orchestra opravdu pomalu plnil už hodinu předem, hosté popíjeli, jedli a klábosili do rytmu jazzově laděné hudební kulisy. Veškeré klábosení však ustalo, jakmile pohodovou atmosféru rozsekly první tóny „schovaného orchestru“. Slova napůl vyřčené věty rázem ztratila smysl a záhy se vytratila i s původní myšlenkou. Nahradila je myšlenka nová, jakási nerozluštitelná idea, která stála za těmi výraznými tóny. Na podiu bylo pouze pět lidí, ovšem bohatá kompozice rozcházejících se melodií, které se v posluchačově zvukovodu přirozeně scházely, se vtíravě nacpala do každého koutu dvoupatrového Jazz Tibet Clubu a sváděla k myšlence, že někde pod námi musí být schovaný celý živý orchestr, tak jako bývají ty divadelní ukryté pod jevištěm.

Z tranzu nás vytrhl až moment, kdy první skladba utichla a ochromené publikum se probudilo k bouřlivému potlesku. „Džíky,“ ozvalo se z podia a českého děkování se frontman Joe Acheson držel celý koncert. Zvedly jsme se, abychom se na Hidden Orchestra mohly podívat zblízka, a se zklamáním jsme si uvědomily, že lidi se do klubu nahrnuli dlouho před začátkem, ne aby si našli místa k sezení jako my, ale aby se postavili do vyklizeného prostoru pod podiem, který byl už nepropustně plný. Publikum sestávalo z otrkaných znalců, hudebníků a fanoušků Hidden Orchestra, ale náhodný posluchač nebyl výrazně znevýhodněn. Hudba nevyžadovala předchozí znalost či afekci, aby si vás podmanila. Hudba Hidden Orchestra jako by vznikala přímo na místě a sama tvořila. Tvořila pocity, myšlenky, asociace i vizuální představy.

Chtělo se mi říci, že tahle muzika je ideální k – K čemu? Vlastně k ničemu. Neposlouží jako ukolébavka, jelikož její dynamika je všechno jen ne uhlazená a uspávající. Nehodí se ani jako zvuková kulisa ke konverzaci s přáteli – její poslech vyžaduje individuální prožitek, který posluchač musí zpracovat sám, takže simultánní rozhovor nepřichází v úvahu. Napadlo mě, zda by snad muzikální inventismus mohl posloužit jako inspirace či stimulace při práci, ovšem v zápětí jsem i tuhle možnost zavrhla. Fluktuace tónů byla tak podmanivá, že by s největší pravděpodobností narušovala jakýkoli systematický tvůrčí proces a rozrážela ustálené myšlenky novými, neočekávanými nápady.

A tak jsem se já, královna multitaskingu, smířila s tím, že při poslechu Hidden Orchestra budu prostě jen poslouchat, koukat do prázdna a tříbit myšlenky. Ona vám ta hudba ani nedá moc na výběr. Nejde jí říct ne. Z obou stran podia diktovali tempo dva bubeníci, uprostřed se do toho občas pořádně opřel klarinet a bosá manželka frontmana Poppy Ackroyd střídavě překvapovala jemnými tóny kláves a vybrnkáváním na elektrické housle. Aby se snad nenašel někdo, kdo by v této demokracii melodií a nástrojů nenašel reprezentaci, obalovala živě produkované tóny elektricky generovaná hudba. Konečný souzvuk byl tak plný, že jsem měla pocit, jako by se ze mě stal jeden velký, rezonující zvukovod.

Podobný pocit asi měla většina přítomných, jelikož se několik jedinců bezděčně klátilo, pohupovalo nebo bezmyšlenkovitě pohazovalo hlavama. Hidden Orchestra měli úspěch. Poté, co si publikum vydupalo první přídavek, se bouřlivě dožadovalo druhého až do té doby, než ze zákulisí vyšel jeden ze členů kapely, aby dal jasně najevo, že je konec. Hidden Orchestra byli schovaní za oponou a klub ještě pořádnou chvíli zpracovával právě ukončenou orchestrální smršť.

Info

Hidden Orchestra (uk)
30. 1. 2013, Jazz Tibet Club, Olomouc

foto © Michal Hančovský

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace