Články / Reporty

Hindi Zahra. Laciných přirovnání netřeba.

Hindi Zahra. Laciných přirovnání netřeba.

Anna Mašátová | Články / Reporty | 26.11.2015

Nedlouho poté, co Hindi Zahra naplnila londýnskou Royal Albert Hall, dorazila poprvé do Čech. Šestatřicetiletá zpěvačka a multiinstrumentalistka s kořeny v Maroku i nepochybným lingvistickým nadáním byla jedním z nejočekávanějších podzimních koncertů. Fronta na šatnu napovídala, že sál prázdný rozhodně nebude, čehož se možná kapela mírně obávala - Zahra neskrývala nad počtem příchozích nadšení, komunikace s diváky probíhala mnohdy na velmi osobní úrovni.

Těžko říct, zda má Zahra v Čechách tolik fanoušků, nebo nalákala výborná propagace, přirovnávající ji k Edith Piaf, Norah Jones, Manu Chaovi a približně dalším dvaceti jménům slavných muzikantů. Nic z toho talentovaná krasavice nepotřebuje. Je především vyzrálou umělkyní s vlastním repertoárem a stylem, sice pevně zakořeněným v jisté bezstarostnosti francouzských kaváren, ale na výbornou brousí i do pouštního blues, jazzu či latiny, vše korunujíc velmi přirozeným francouzsko-anglo-berberským jazykovým mixem.

Svou hudební pouť neuspěchala. V patnácti si sbalila kufry, pustila se máminy marocké sukně a odjela za otcem do Francie. Vystřídala nejrůznější zaměstnání, ve volnu skládala do šuplíku, až před pěti lety vydala první desku s všeříkajícím názvem, Handmade. A možná by nahrávka ani nespatřila prodejní pulty, kdyby k tomu Hindi nepopostrčili přátelé. Sama totiž před hodinami ve studiu upřednostňuje živé hraní a reklamu pomocí šeptandy. Ať už díky první desce, nebo životu na cestách, její pověst se rychle rozkřikla, fanoušci ji milují. Není divu. Muzika je to příjemná, snadno poslouchatelná, přesto uspokojí i náročného posluchače.

V dubnu tohoto roku vydala Hindi Zahra teprve druhé album, Homeland. V dnešní době to zní až lacině, ale faktem je, že pokládat si otázku, kde je vlastně náš domov, jestli tam, kde se narodíte, nebo tam, kde žijete, a zabývat se tématem putování je v posledních měsících více než aktuální. V jednom z rozhovorů autorka přiznala, že Homeland je také o lásce k vyvolenému muži. A všechny tyto pocity zvládla bravurně předat pražskému publiku už od úvodního kousku To the Forces.

Ačkoliv houpavé Silence či Dream ladily uchu, Zahra excelovala spíše v berberských písních, i díky vynikajícím kytaristům Jeromovi Plasseraudovi a Paulovi Salvagnacovi, který si mimochodem na stejném pódiu před lety zahrál s tuaregskou omladinou Tamikrest. Ostatně celá doprovodná kapela dělá své frontlady jen čest, jemná, truffazovská trubka Jeffa Hallama, sólo na džbán Zé Luise Nascimenta, rytmika bubeníka Mathieua Gayouta a baskytaristy Aureliena Calvela dokonale umocnily přirozené charisma zpěvačky, která nepotřebuje spektakulární show nebo kostýmy. Do tranzu dostalo příchozí už jen pohazování havraní hřívou a jednotlivá sóla.

Hindi Zahra dokázala, že škatulky nebo přirovnání nepotřebuje. Příště bude zcela dostačovat její jméno a ostře řezaná tvář na plakátech. A po lístcích se jen zapráší.

Info

Hindi Zahra (ma)
24. 11. 2015, Palác Akropolis, Praha
Foto (c) Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace