Články / Reporty

Hluková diktatura My Bloody Valentine

Hluková diktatura My Bloody Valentine

David Čajčík | Články / Reporty | 14.06.2013

Zvukoví technici rozestavení okolo stage začali vytahovat protihluková sluchátka. You Made Me Realise, tradiční uzavírací píseň, měla za pár sekund začít. Skvělá práce s pauzami, flegmatický hlas Bilindy Butcher. A rázem se svět zastavil. Na jednom akordu, jedné slabice, jednom okamžiku. Hluková diktatura prostoupila Divadlem Archa. Postupné zvyšování volume zapříčinilo zacpávání uší odvážné části publika bez špuntů či zasouvání špuntů dál do zvukovodu. Kapela v klidu hrála, jako by si ani nebyla vědoma basové linky otřásající žaludkem a ohlušujících výšek vibrujících v čele. Nevím, kolik decibelů má startující Boeing, ale My Bloody Valentine měli v tu chvíli víc.

O tři hodiny dříve Manon Meurt rozehřívali publikum. Až taková rozcvička to nebyla, spíš první fáze tréninku. My Bloody Valentine si při zvukovce stěžovali, že je genderově vyvážené uskupení z Rakovníka moc nahlas. Existuje snad větší kompliment? Hluboká basa, zasněný zpěv teprve devatenáctileté kytaristky Katky a o něco postrockovější aranžmá, než škatulka shoegaze naznačuje. Když vygradovala poslední píseň, tak si snad všichni přáli, aby Manon Meurt hráli dál. Nepřidali, utli to tak, aby si každý musel vyhledat jejich příští koncerty a doposlouchat je. Vhodný support je příliš slabé slovo.

Když začali My Bloody Valentine po čtyřech dřevěných úderech hrát, litoval jsem lidi, kteří si špunty do uší nasadili s předstihem. Neměli šanci užít si ten moment překvapení (který jsme všichni čekali), když nás poprvé pohltil monstrózní zvuk ze stěny zesilovačů. I Only Said a When You Sleep. Z desek je to popík. Naživo vás teskné tóny kláves dojmou. Shoegaze začínal tak, že se muzikanti snažili přiblížit publiku. Ukázat jim, že na stagi nestojí hvězdy, ale lidi jako oni. Tenhle aspekt se kapele podařilo naplnit. Vypadali normálně, zírali na boty, jak se sluší, a dokonce se jim povedlo zkazit začátek Who Sees You. No big deal, Kevin mávl rukou a jelo se od začátku. On se na nás někdo dívá? Aha, a to vadí? Jsou vůbec takoví introverti i ve skutečnosti? Je vůbec nějaká jiná skutečnost?

Je jedna zásadní věc, se kterou se musíte na koncertě My Bloody Valentine smířit. Naživo to zní jinak. Píšu tenhle report už ve chvíli, kdy je jasné, že části publika se zvuk nelíbil. Chápu to – Bilindin zpěv se ztrácel. A to hodně. Vlastně jediná chvíle, kdy byl plně zřetelný, byla ve španělkové Cigarette In Your Bed. Na druhou stranu tvrdší rockové věci jako You Never Should a Nothing Much to Lose se zase ztratí na desce a naživo jsou to riffy z pekla, které vás roztrhají na kusy. Mnohem víc než zvuk mi vadily přestávky na výměnu kytar mezi každou písní. O kolik by bylo silnější občas nechat vazbu znít.

Celkový dojem z koncertu byl dost přímočarý. Hlukové stěny s nesmělým zpěvem v pozadí, hodně kytar, monotónní bicí... občas nějaký hit z Loveless (za Only Shallow by lidi vraždili, vážně). Jenže jsou tu i dílčí detaily, které stály za to. Konečně jsem pochopil, jak moc je u výsledného kytarového zvuku důležité tremolo, se kterým téměř neustále Kevin i Bilinda hrají. Nebo vizualizace – možná ne nejpropracovanější, ale zejména u songů z m b v krásné. Modré oko přes celou Archu. Kdyby přijeli My Bloody Valentine před dvaceti lety, tak by se do Prahy sjela celá republika, vyprodali by Strahov, každé slovo by bylo slyšet a bylo by to ještě víc nahlas. Kdyby přijeli My Bloody Valentine před dvaceti lety, tak jsem je neviděl.

Info

My Bloody Valentine (irl) + Manon Meurt
10. 6. 2013, Divadlo Archa, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace