David Loch | Články / Reporty | 18.12.2013
Dvě čáry na zdi a je to obraz. Nebo dvě čáry jakože druhý ročník festivalu experimentální hudby Kontra2punkt pod hlavičkou bratří v triku z čtrnáctideníku A2? Nedělní osazenstvo HooDoo baru už ví, jak se rozkládá melodie na fragmenty a vážnost mění v kostky z písku.
Stavět hlukovou zeď začala nejdřív ostravská trojice At Bona Fide. Kutilové, kterým ke štěstí stačí kytara, basa a bicí osekané na to nejnutnější. Ačkoli by se tady chtělo volat po příměru k shoegazeovým veličinám, blíž mají k Ty Segallovi. Majákem rytmus bicích, jinak hurikán Katrina. Jako by ovšem publikum čekalo na něco jiného, u předposlední skladby nikdo nezatleskal. Nejlepší představení večera.
Následující performance se daly zjednodušeně charakterizovat jako vystoupení propadnuvších z hudebky či naoko hozené neuchopitelnosti. Francouzské duo Ilill působilo jako při vaření dortu pro císaře pána. Vokálně leckde nepřiměřené, přesto byla na strukturách skladeb znatelná snaha o stavbu ve stylu Cocteau Twins. Tu postrádal švýcarský Joke Lanz. Vševypovídající scéna z jeho vystoupení: Soustředěné publikum, které je soustředěné snad jen proto, aby vysosalo, co chce básník říci. Temnotu celého prostoru prozařují zelená a červená světla. Skladba končí. Do ticha se náhle ozývá dívčí „ano“, které však patří příchozímu hovoru. Dosud vážné publikum se rozesměje a v tom jako by někdo strhl oponu. Zbytek vystoupení už Lanz jen glosoval sám sebe.
Rumpeln z Mnichova sebou zas plácal o zem jako ryba na suchu, rozdíl mezi ním a Lanzem byl ale ve vědomé parodičnosti. Propojení hudby s videoprojekcí bylo náhlé a budilo pocit neklidu, možná i z nepředvídatelnosti Rumpelnových pohybů, kdy prostor před podiem mu byl malý a téměř kopal do obvodů první řady. Přestože si odbyl jen patnáct minut, energie byla cítit ještě na Urbanfailure. Ten se ke slovu dostal hluboko v noci, což se podepsalo na počtu vědomě přítomných. Možná kdyby byl na programu jeho tanečnější set o dvě hodiny dříve, sklidil větší ohlas.
Pro mě z festivalu bohužel nic nevyplynulo, možná zklamání. Necítím se obohacen o nový světonázor, ani o krůček víc nakloněn tvorbě následovníků musique concrète či Johna Cage. Ano, má smysl ukazovat i tuhle tvář hudby. Jen bych příště uvítal méně ledabylou produkci, aby festival oslovil více než jen hrstku statečných.
KontrA2punkt - Festival postžánrové experimentální hudby
15. 12. 2013, HooDoo, Praha
http://kontra2punkt.klangundkrach.net
foto © Jiří Volejník
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.