Články / Rozhovory

Hujo: nasáváme Chicago a pliveme zvuky současnosti

Hujo: nasáváme Chicago a pliveme zvuky současnosti

Jakub Béreš | Články / Rozhovory | 14.03.2016

Hunter Husar a Josh Johannpeter spolu začínali v dnes už zaniklé kapele Mahjongg, nyní chicagští muzikanti experimentují pod hlavičkou Hujo. Stopy analogového zvuku se v jejich hudbě snoubí s vlivy chicagského housu a juku. Jak by ale sami popsali svoji tvorbu a jak je ovlivnila kapela Cabaret Voltaire, v jejíž společnosti teď zakončí průběžný brněnský festival Itch My Hahaha?

Ve vaší hudbě se mísí mnoho žánrů a vlivů a je opravdu složité ji nějak definovat. Jak ji vidíte vy?
Pocházíme z Chicaga, hudebně nejrozmanitějšího města na světě. Děláme jen to, že vyjdeme do ulic a posloucháme zvuk bezpočtu kultur, jak do sebe pod vlivem silné hyperglobalizace naráží. A pak je jednoduše vyplivneme zpět ve formě hudby. Rádio v autě, jenž týrá gumy, oslava narozenin od vedle, zvuky mobilních telefonů, vlaků, lidí hulákající na ulicích. Proč se tedy nepodívat na město jako na celek? Nejvíce nás ale stejně ovlivnil střet evropských a afrických kulturních tradic. Takže když se někdo ptá, do jakého že žánru patříme, většinou si vymyslíme nějaké dementní označení typu „hard-edged world dance music” nebo „Midwestern Euro trash”. Tohle označení se nám vlastně docela líbí.

V Brně budete vystupovat na stejné akci jako Cabaret Voltaire. Jak zásadní kapela to podle vás je a jak ovlivnili přímo vás?
Byli pro nás velmi důležití a vlivní, stejně jako pro mnohé jiné umělce z chicagské scény. Líbí se nám, s kolika různými styly dokázali během své dráhy přijít do styku. Máme rádi Attic Tapes pro zvuk vokálů a experimentování s pásky a syntezátory. Soundtrack Johnny Yesno byl zase obrovskou inspirací v našem minulém projektu Mahjongg a vlastně stále je. Frenetické samply a bicí automat na …Arm of the Lord jsou taky mimo kategorie.

Bude to už pět let od doby, co jste opustili váš předchozí projekt Manjongg a založili Hujo. Jak se na tohle rozhodnutí díváte zpětně?
Necítíme to jako radikální rozhodnutí, spíše jako pozvolný vývoj. Mahjongg svoji cestu měli už za sebou, my dva jsme ale chtěli pokračovat v hudbě a na projektech, které jsme si zvolili. Neměli jsme na výběr!

Jaký je tedy hlavní rozdíl mezi oběma projekty?
No, především jsme jenom dva, takže vše je velmi přirozené. Hudebně ovšem pokračujeme v myšlence, která se zrodila už za éry Mahjongg. Nyní se rozrostla a žije vlastním životem. Nejvíce nás zajímají průsečíky mezi kontrasty, jako mezi organikou a digitálním světem nebo skládáním a improvizováním, být vážný nebo si užívat. Neustále pronásledujeme linii, která dělí tyhle protiklady.

Vaše hudba se pohybuje v experimentálním undergroundu. Jakou máte strategii na oslovování potenciálních posluchačů?
Naší strategií je dostát přesvědčení, o kterém mluvíme. Všechno nemusí být vyjádřeno pouze slovy. Je to odraz budoucnosti, ve které už dnes žijeme, která je velmi osobní, nihilistická a přesto pozitivní. Třeba je to náš způsob, jak porozumět ostatním, cesta ke sdílení myšlenky, že člověk může vytvořit něco nového a zanechat po sobě stopu, navzdory komplexnosti života a veškerých okolních vlivů. Pokud existují tací, kteří sdílejí toto myšlení, měli bychom mít dostatek času se s nimi spojit, alespoň za předpokladu, že naše beaty budou pořád stejně husté.


Většina hudebníků vkládá své tracky na Soundcloud. Na tom vašem je pouze jeden, zato půl hodiny dlouhý. Proč jste zvolili takovou cestu prezentace?
My jsme zatím žádný singl nevydali. Na Soundcloud jsme vložili pouze track našeho živého video alba (Live at Reuben’s Palace), který neplánujeme vydat klasicky. Ideálně by lidé naši hudbu neměli poslouchat na stránkách jako Soundcloud, protože má silný vizuální komponent. Rádi bychom kontrolovali prostředí, ve kterém se naše hudba poslouchá. Prostě jsme tam ten záznam hodili jako vzpomínku. Máme neustále napilno, a tak nemáme čas stříhat jednotlivé tracky.
Chybí nám éra MySpace, kdy na internetu ještě byla nějaká komunita kapel nebo scéna. Doufáme, že tenhle čas webových stránek jednou vrátíme zpět. V současnosti můžete naše kousky najít na naší úžasné stránce.

Říkáš, že vaše hudba nejlépe funguje na koncertech. Na co se tedy můžeme těšit v Brně?
Zahrajeme nějaké nové věci, takže to bude velmi energický a spontánní set. Budeme se snažit navázat nějaký druh spojení s diváky, to je důvod, proč milujeme hraní přímo mezi nimi, obzvláště když do nás přímo sami naráží.

O pár dní dříve povedete svůj workshop. Pro koho je primárně určený a komu byste ho doporučili?
Jsme nadšení, že můžeme sdílet naše vědomosti. Workshop je určen pro všechny, kdo se zajímají o interakci mezi digitální a organickou hudbou. Budeme se soustředit na to, jak hacknout obojí dohromady. Ovšem půjde o otevřené fórum, takže bychom byli šťastní, i kdybychom prostě jenom obecně mluvili o našem přístupu, třeba k technologiím.

A plány do vzdálenější budoucnosti?
Plánujeme si v létě sami vydat videoklip a vinylový singl Seven Inch Punch. Pak také plánujeme turné po Spojených státech, pokud se teda do té doby nerozpadnou.

Info

www.facebook.com/hujo.music

live: Itch My Ha Ha Ha
feat. Cabaret Voltaire, Daniel Miller, Hujo, Fiordmoss
18.03.2016 20:00 | Fléda, Brno

16. 3. @ Pilnáčkova továrna, Hradec Králové
19. 3. @ Suchý dok, Vsetín

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace