Články / Reporty

Ian William Craig: Nesnesitelný mainstream?

Ian William Craig: Nesnesitelný mainstream?

Jakub Béreš | Články / Reporty | 25.08.2016

Letošní devátá deska Centres kanadského hudebníka Iana Williamse Craiga se těší obří popularitě napříč anglosaskými médii. Chválou na ní nešetřily magazíny jako Rolling Stone nebo Pitchfork, když vyzvedávaly umělcovu schopnost pracovat s minimalistickou dronovou hudbou v popovém kontextu, v kombinaci zpěvných refrénů s jedinečnými zvuky opotřebovaných magnetofonových kazet. Ohlasy mluvící o jedné z nejunikátnějších desek roku daly Craigovy možnost vydat se na své první turné, v rámci kterého navštívil i Prahu.

Akce se konala Na Hollaru, tedy na nádvoří fakulty sociálních vět na Smetanově nábřeží. Letní klidná teplá noc spolu s místem dodaly jedinečnou atmosféru, která se vymykala té klubové. Kolem muzikantského pultu byly rozmístěny palety na sezení, takže si většina diváků užila koncert vsedě, velkou roli sehrál i hustý dým a uvážené stroboskopy. Třešničkou na dortu stage dizajnu pak byla pravidelně se pohybující zlatá japonská kočka štěstí, která podporovala hypnotické účinky celku.

Prvním vystupujícím byl domácí kytarový ambient - Obelisk of Light. Dlouhé táhnoucí se plochy byly ozvláštněny nenápadným sofistikovaným brnkáním na kytaru, které naznačovaly kousky melodií. Koncert byl ideálním supportem, který uklidnil příchozí, ale především navnadil na pokračování. O to se postaral druhý domácí zástupce Stanislav Abrahám, jehož set byl ovšem příliš dlouhý a únavný. Probuzení znamenala skladba samplující terénní materiál, tudy projel vlak, onde štěkal pes, který však v dlouhých, táhnoucích se linkách působil podivně komicky. Největší problém Abrahámova vystoupení spočíval v dramaturgii večera, když po Obelisk of Light spíše ukolébalo.

Ian William Craig se od začátku večera pohyboval mezi lidmi a společně s nimi sledoval české hudebníky. Na rozdíl od nich zapojil i svůj hlas, když jej nahrával a následně ve smyčkách deformované pouštěl skrze kazety. Krystalicky čistý zpěv si okamžitě podmanil celý prostor. Celý koncert byl tak tichý, že jste slyšeli, jak se na baru otevírají skleněné lahve nebo jak hučí kávovar. Nikdo z přítomných ani nedutal, většina se zavřenýma očima naslouchala očistnému vystoupení. Během intimní meditace se zastavil čas.

Craigovi je na nové desce vyčítáno, že občas příliš vypočítavě a sebejistě volí líbivé singly. Avšak i díky nim upoutal pozornost velkých médií a přilákal nové posluchače k malému dronovému žánru. V živé úpravě jejich veškerá podbízivost pomíjí, když popové refrény propojuje s táhnoucími se slokami. Vyjma přídavku neměly skladby jasné hranice a tvořily nepřetržitý melancholický hudební proud, který stále může být pro nezasvěceného posluchače příliš abstraktní až nesnesitelný.

Info

Ian William Craig (Ca) + Obelisk of Ligh + Stanislav Abrahám
23.8. 2016 Na Hollaru, Praha

foto © Zuzana Opletalová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace