Články / Reporty

Ian William Craig: Nesnesitelný mainstream?

Ian William Craig: Nesnesitelný mainstream?

Jakub Béreš | Články / Reporty | 25.08.2016

Letošní devátá deska Centres kanadského hudebníka Iana Williamse Craiga se těší obří popularitě napříč anglosaskými médii. Chválou na ní nešetřily magazíny jako Rolling Stone nebo Pitchfork, když vyzvedávaly umělcovu schopnost pracovat s minimalistickou dronovou hudbou v popovém kontextu, v kombinaci zpěvných refrénů s jedinečnými zvuky opotřebovaných magnetofonových kazet. Ohlasy mluvící o jedné z nejunikátnějších desek roku daly Craigovy možnost vydat se na své první turné, v rámci kterého navštívil i Prahu.

Akce se konala Na Hollaru, tedy na nádvoří fakulty sociálních vět na Smetanově nábřeží. Letní klidná teplá noc spolu s místem dodaly jedinečnou atmosféru, která se vymykala té klubové. Kolem muzikantského pultu byly rozmístěny palety na sezení, takže si většina diváků užila koncert vsedě, velkou roli sehrál i hustý dým a uvážené stroboskopy. Třešničkou na dortu stage dizajnu pak byla pravidelně se pohybující zlatá japonská kočka štěstí, která podporovala hypnotické účinky celku.

Prvním vystupujícím byl domácí kytarový ambient - Obelisk of Light. Dlouhé táhnoucí se plochy byly ozvláštněny nenápadným sofistikovaným brnkáním na kytaru, které naznačovaly kousky melodií. Koncert byl ideálním supportem, který uklidnil příchozí, ale především navnadil na pokračování. O to se postaral druhý domácí zástupce Stanislav Abrahám, jehož set byl ovšem příliš dlouhý a únavný. Probuzení znamenala skladba samplující terénní materiál, tudy projel vlak, onde štěkal pes, který však v dlouhých, táhnoucích se linkách působil podivně komicky. Největší problém Abrahámova vystoupení spočíval v dramaturgii večera, když po Obelisk of Light spíše ukolébalo.

Ian William Craig se od začátku večera pohyboval mezi lidmi a společně s nimi sledoval české hudebníky. Na rozdíl od nich zapojil i svůj hlas, když jej nahrával a následně ve smyčkách deformované pouštěl skrze kazety. Krystalicky čistý zpěv si okamžitě podmanil celý prostor. Celý koncert byl tak tichý, že jste slyšeli, jak se na baru otevírají skleněné lahve nebo jak hučí kávovar. Nikdo z přítomných ani nedutal, většina se zavřenýma očima naslouchala očistnému vystoupení. Během intimní meditace se zastavil čas.

Craigovi je na nové desce vyčítáno, že občas příliš vypočítavě a sebejistě volí líbivé singly. Avšak i díky nim upoutal pozornost velkých médií a přilákal nové posluchače k malému dronovému žánru. V živé úpravě jejich veškerá podbízivost pomíjí, když popové refrény propojuje s táhnoucími se slokami. Vyjma přídavku neměly skladby jasné hranice a tvořily nepřetržitý melancholický hudební proud, který stále může být pro nezasvěceného posluchače příliš abstraktní až nesnesitelný.

Info

Ian William Craig (Ca) + Obelisk of Ligh + Stanislav Abrahám
23.8. 2016 Na Hollaru, Praha

foto © Zuzana Opletalová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace