Články / Reporty

Industriální krása vs. Matějská (Colours Of Ostrava 16.07.2015)

Industriální krása vs. Matějská (Colours Of Ostrava 16.07.2015)

Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 17.07.2015

Na úvod si vyjasněme pozice… Vzpomínáte na legendární článek Karla Veselého o velkých festivalech jako psychedelických koncentrácích? Podobné pocity mi v hlavě vyskakují na každém větším festivalu, když se v pozdních večerních hodinách protloukám uličkou plnou řvoucích atrakcí festivalových partnerů, které pravidelně prokládají stánky s předraženým nezdravým občerstvením. Nebo je naopak všechno v nejlepším pořádku? Drtivá většina návštěvníků si podobnou kulisu náležitě vychutnává a po nějaké rebelii není ani stopy. Tehdy si musím důrazně připomenout, proč jsem na danou akci vlastně vyrazil.

V případě Colours of Ostrava není co řešit - nabitý program s řadou zajímavých zahraničních hudebníků, kteří se dlouhé roky vyhýbali tuzemským pódiím, reprezentativní výběr domácí alternativní scény a navrch industriální Dolní Vítkovice. První kroky za branou areálu jsou doslova impozantní - ať už patříte mezi nováčky nebo pravidelné účastníky, neustálému nutkání vzhlížet k vysloužilým hutním budovám se zkrátka neubráníte. Nejde pouze o jedinečný architektonický prostor, ale také kýžený zdroj stínu v parných letních dnech a nepřehlédnutelné orientační body. Pravá podívaná však začíná až za tmy, kdy nasvícený průmyslový komplex připomíná kulisy z kultovního sci-fi Blade Runner.

Úvodní festivalové vystoupení symbolicky na domovské Full Moon Stagi, kde Jirka Imlauf a spol. názorně ukázali, že po zdolání Everestu nevede cesta pouze zpátky do základního tábora, ale ti odvážnější zamíří ještě výš. Mladistvá energie, neskutečné nasazení a neučesaný zvuk, který v instrumentálních mezihrách připomenul někdejší vzory Sonic Youth. Takhle se má stárnout! Index očekávání nové desky atakuje maximum.

Vystoupení hlavní hvězdy festivalu islandské zpěvačky Björk rozdělilo návštěvníky na dva tábory - hudební fajnšmekři prožívali konstantní mrazení v zádech a běžní návštěvníci vyburcovaní mediální masáži nechápavě kroutili hlavou a hojně odcházeli. Koncertní show Björk zůstává stejně nekompromisní jako studiové nahrávky bez ohledu na pozlátko v podobě ohňostroje a surrealistických projekcí. Za bohatého doprovodu smyčců, elektronických ruchů a živých bicích představila Björk intimně laděnou novinku Vulnicura, která se zvídavým posluchačům odvděčuje každým dalším poslechem. Hudba se organicky přelévala, minimalistické momenty střídaly podivně pokroucenou diskotéku, celý rámec koncertu však držel pevně při sobě díky charakteristickému vokálu.

Björk předvedla jeden z vrcholů čtyřdenního hudebního maratonu, který se bude horko těžko překonávat. Warpovská elektronika v podání Clarka najednou zněla příliš monotónně, roztančený Caribou situaci alespoň zachraňoval dobře šlapající doprovodnou kapelou. Nezbývalo tak nic jiného, než se nechat pohltit tichem a nabrat síly do dalších festivalových dnů.

Info

Colours of Ostrava 2015
16. - 19. 7. 2015
Dolní Vítkovice, Ostrava
foto © vrbaak

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace