Anna Mašátová | Články / Reporty | 04.07.2014
Kdo si přišel do O2 areny zavzpomínat na mládí a zapět známé Dylanovky jako na jeho minulém koncertě před čtyřmi lety, měl smůlu. Robert Allen Zimmerman ve svých třiasedmdesáti rozhodně netrpí nostalgií, hitovek zaznělo pokromnu a když už, tak v téměř nerozpoznatelných verzích. Dylanofilové si bezesporu užili, ostatní byli možná zaskočeni.
Začínalo se neobvykle na vteřinu přesně, s úderem osmé zazněly první tóny patnáct let staré Things Have Changed, použité ve filmové komedii Skvělí chlapi. Kdo neseděl přímo před pódiem na ploše, mohl se cítit ztracen v prostoru. Obří aréna nebyla nikterak zaplněna, nepříliš velké pódium se tak mnohým ztrácelo kdesi v dálce, o maličké postavě tu stojící, jindy sedící u klavíru nemluvě. Mnozí proto dali přednost seběhnutí na plochu a postávání, kde se v jinak na sezení uzpůsobeném prostoru dalo. To prošlo jen v první půlce koncertu, po pauze ochranka všechny vykázala do patřičných mezí a navalit se přímo pod pódium povolili hoši v oblecích až v závěru.
Nebudeme si nic namlouvat, věk už je na Dylanově hlase znát. Do publika slova neprohodil, na což jsou jeho přívrženci zvyklí. Dylan střídal zpěv, harmoniku a křídlo, sekundovala mu výborná pětičlenná country kapela za zády, kde měla mnohdy hlavní slovo mňoukavá pedal steel kytara. Spontánní potlesk sklidily Working Man Blues 2 i Scarlet Town, snad dokonce větší notoricky známé přídavky All Along the Watchtower a Blowin' in the Wind, které by ovšem v klavírní úpravě nikdo nepoznal. Dvě hodiny, devatenáct písní a jedna legenda, která přilákala i na začátku prázdnin a bez větší reklamy na šest tisíc lidí.
Jedenáct Grammy, Pullitzer, Oscar. Dylan si může světově proslulými cenami tapetovat, přesto neustrnul. Prozatím poslední album Tempest vyšlo před dvěma lety, šestatřicátá deska je na spadnutí. Zatím Mr. Zimmerman poodhalil Sinatrův cover Full Moon & Empty Arms, jak to ale bude celé vypadat a znít se dozvíme na podzim. Před takovou pracovitostí - klobouk dolů.
Bob Dylan (usa)
2. 7. 2014, O2 arena, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.