Dominik Polívka | Články / Reporty | 28.10.2019
Výročí deseti let od vydání svého prvního, stejnojmenného alba přijela oslavit belfastská čtveřice And So I Watch You From Afar. Surrealistický cover oné nahrávky zdobil například býk popíjející z hrnku, ryby s pavoučími nohy nebo trojice očí pozorující ze země bizarní scenérii okolo. Příznačný obraz vystihující neuchopitelnost kytarových přesmyček uvnitř obalu. Od té doby vydali další čtyři desky, ASIWYFA vyrostli zvukově, uhladili ostré hrany chaotických manýr a vybarvili komplexní sonické plochy.
Do klubu Underdogs’ si přivezli krajany Catalan, kteří svou typicky irskou přívětivostí a projevem mezi skladbami prozářili strohé pohledy návštěvníků. Z postpunkového základu vystupovaly domácí folkové vlivy, které ohřívaly žánrový chlad. Harmonické zpěvy, tamburíny a šejkry doplňovaly chytlavé groovy a nutily k tanci. Hudba stála na kontrastu mezi přímočarou garážovou veselicí a promyšlenou indierockovou kytarovkou s ohlušujícími zvukovými stěnami. Texty komentující dění na britských ostrovech byly povzbuzující a neztrácely na optimismu. Překvapivé a vřelé vystoupení se schopností zvednout náladu i tomu nejzasmušilejšímu člověku v sále.
fotogalerii z koncertu hledejte tady
Ve stejně pozitivním duchu navázali ASIWYFA. Instrumentální smršť odstartovala první skladba Set Guitars to Kill z eponymního alba, které zaznělo celé. Čtveřice publikum nešetřila a s vražedným nasazením drtila pádnými riffy, které by předčily kdejaké metalové nahrávky. Důkazem budiž vyvrcholení skladby Start a Band nebo Eat The City, Eat It Whole. Hlavní kytarista Rory Friers s faderem nastaveným až do vesmíru proměňoval nálady ubíhajících songů štěbetavým vybrnkáváním a barvitými kytarovými kolážemi. Texty tu nechybí, atmosférická hudba je dosti výpravná a vizuální na to, aby je člověk nepotřeboval. Divoké dynamické změny střídala nezbedná vrstvení chytlavých riffů padajících do postrockových crescend v písni If It Ain't Broke... Break It.
ASIWYFA dokáží bravurně spojit mathrockovou techničnost s chytlavými skočnými riffy, takže hudba netrpí „progresivní“ onanií a je mnohem přístupnější a zábavnější. Oddanost a nadšení fanoušků odrážely dlouhé potlesky, mohutné chorály při songu TheseRIOTSareJUSTtheBEGINNING i aktivní feedbacky na Friersovy otázky mezi skladbami. „Jak se jmenovalo místo, kde jsme tu hráli poprvé?“ „Chapeo Roughe? Tenkrát tam bylo zhruba deset lidí, předpokládám, že jste jedni z nich,“ děkoval za účast.
Přídavek v podobě S Is for Salamander na sebe nenechal dlouho čekat. Zbytečný odchod za oponu a následný návrat byly jediným lichým momentem jinak srdečného setu. Sobotní dávka antidepresiv a němá vášeň v irském stylu, jen ta zelená chyběla.
And So I Watch You From Afar (uk) + Catalan (uk)
27. 10. 2019, Underdogs’,Praha
foto © Lucia Banáková
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...