Lukáš Pokorný | Články / Reporty | 07.05.2013
Italská trojčlenka Ufomammut přijela do Prahy představit svou skvělou dvojnovinku Oro: Opus Primum / Opus Alter. V klaustrofobní nudli posledního patra bunkru Chapeau Rouge vystoupili s domácími Phaerentz a Five Seconds to Leave.
Ještě předtím, než vás napadne stoner metal říznutý psychedelií, vsadím se, že dokážete vyjmenovat dvacet šest odrůd Montepulciana + vyseknout minimálně pět receptů Jamieho Olivera z jeho knížky o cuccina italiana. Ano, asociace spojené s Itálií jsou mnohočetné a mnohobarevné, jen se mezi ně temnější spodní proudy jaksi nehodí. Respektive hodí, ale jen pro ty, kteří znají Itálii taky z té druhé strany: silná levice, dlouhá historie alternativních způsobů žití, punk, ale i metal. Amiči Václav Bělohradský a Mike Patton… a taky Ufomammut.
Urlo, Poia a Vita (čti Ufomammut) se dali dohromady na konci minulého tisíciletí. Se stejnou precizností a vytrvalostí, s jakou jsou schopni vám servírovat půl hodiny dva riffy, pracovali i na své značce. Ufomammut mají za sebou nejen vynikajících sedm alb (všechno „must-have“ koncepční celky s do hloubky promýšlenou strukturou) a spoustu žánrových superlativů, ale i skvělý vizuál z dílny Malleus Art Lab. Poslední dvoudesce „Oro“ vévodí muchovský motiv primordiální divoženy-bohyně, která svou existencí „ručí“ i za bytí celého světa. Základ všeho základu, matriarchální archetyp se odráží i v hudbě Ufomammut. Dlouhatánské repetitivní pasáže, při kterých čas přestává proudit lineárně a začíná se pohansky stáčet do klubíčka. Věčný koloběh zrození a umírání, had požírající svůj ocas, vládkyně Gaia… a ve středu večer Červená Karkulka.
Do Chapeau Rouge jsem dorazil ke konci vystoupení jindřichohradeckých Five Seconds to Leave, kteří právě dokončovali svou pečlivě dávkovanou očistu zvukem. Z pohledu na zaplněné hlediště a černobílou obrazovku nad jedním ze stropních oblouků jsem neměl úplně nejlepší pocit: připadalo mi, že na formát Ufomammut je prostor přeci jen stísněný až moc. Naopak dobrým znamením byly reproduktory vyvedené téměř až k baru: ideální pro ty, kteří nesmí do lesa, protože mají strach. Nebo prostě „jen“ trpí klaustrofobií.
Ufomammut začali na minutu přesně a možná to bude znít jako oxymóron, ale středomořská preciznost jim vydržela celé dvě hodiny – vedle úchvatného sludge-stonerového pásma byla na celé ufomamutí psychedelii fascinující právě „dochvilnost“. Už pohled na Poiu, který se v úvodní Empireum vedle kytary věnoval také „vyšlapávání“ kláves umístěných na zemi, naznačil, že vedle tsunami olbřímích zvuku půjde i o intenzivní spolupráci tří samostatných jednotek a hlavně o preciznost. Začátek patřil vzdušnějším trackům z Oro – brzy jsem se ztratil v neustále bobtnajícím prostoru za mým čelem, ale mám pocit, že minimálně Opus Primum zaznělo celé.
Vrcholů bylo několik: ten první přišel se skladbou Aureum a okamžikem, kdy Urlo poprvé předal štafetu Poiovi. Vokály, které mají v živém provedení daleko větší dopad než na desce, nahradila sedmiminutová studie kytarového riffu, pevně usazená na spolehlivě odsýpajících úderech bicích. A italsky žoviální, ale zároveň soustředěný Vita byl pro mě osobně „tahounem“ celého ufomamutího tria. Je možné, že hlavně díky jeho centrální poloze a rituálnímu nasvícení z videoprojekce, ale nejvíc mě dostalo jeho děkování vestoje – gesto, které hutnému a notně potemnělému spektáklu propůjčovalo nádech italské bezstarostnosti.
Ufomammut v tomhle stylu protřepávali zaplněnou Chapeau Rouge téměř dvě hodiny – anihilační rituál ke konci přešel do agresivnější a přímočařejší metalové bouřky, to ovšem nic nezměnilo na výsledném efektu: „When the doors of perception are clensed, things will appear to man as they truly are… infinite.“
Ufomammut (it)
1. 5. 2013, Chapeau Rouge, Praha
foto © Tomáš Šrejber
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.