Články / Reporty

Krájení magických amarounů II.

Krájení magických amarounů II.

Jakub Šíma | Články / Reporty | 06.05.2013

Škatulka alternativního hip hopu skýtá různobarevnou směsici extenzí a fúzí rapu propojených jednou základní úběžnicí. A sice bonusovským „rap pro ty, co neposlouchaj rap“. A zároveň přitahuje velmi málo „tradičních“ posluchačů rapu. Skutečnost, která se nedá plně vysvětlit množstvím zažitých klišé o hip hopu, ani ochotou indie fanoušků k neotřelým fúzím. Skutečnost, která poukazuje na léty prověřené tvrzení o zbytečnosti škatulek. Ostatně zařadit například dívčí duo Čokovoko do alternativního hip hopu je asi stejně trefné, jako řadit bezdomovectví do kategorie alternativního bydlení. Ale dost úvah. Podstatné je, že středeční večer nabídl výživné hudební menu s hlavním chodem v podobě amerického hudebníka Andyho Bothwella aka Astronautalise a dvěma předkrmy z lokálních surovin.

První předkrm měl obstarat Prodavač, který mi však vzhledem k časnému začátku a přitažlivosti tankového piva unikl. Na začátek vystoupení slovenského poety a rapera Beneho v klávesovém doprovodu Rolanda Kánika jsem už přihlížel ze zadních řad početného obecenstva. Muzikanti jsou společně podepsáni pod deskou Spam Poetry a Bene má mimoto za sebou účast v projektu Modré Hory či společné album s Delikem z Mojí Reči, do nichž se promítá Beneho naturalisticky básnické vnímání světa. Na pódium vkročil klidně, v pruhované košili. Roland Kánik rozehrál první melancholickou melodii, zatímco se Bene chopil mikrofonu. Koncert plynul za pomalého pohupování a nesmělé odezvy publika. Bene rozvážně, ale procítěně vypouštěl do vzduchu netradičně stavěné rýmy spojující se do potemnělých příběhů a různorodých aluzí. Příjemně plynoucí set vytrvale nahlodával dojem, že by mu mnohem více svědčilo komorní prostředí zadní místnosti malého baru.

Zanedlouho se bez větších okolků na pódiu vynořil Astronautalis se skromným bandem sestávajícím z kytaristy a bubeníka. Zatímco kytarista se po celou dobu nenápadně usmíval a nesnažil se maskovat spokojený výraz, bubeník zběsile bušil do škopků. Ohlasy většinou vysoce hodnotí civilnost, nadšení a přirozenost, s jakou Astronautalis působí. A nelze než souhlasit. Rychlost pobíhání po pódiu demonstrovala takřka hmatatelný entuziasmus a sugerovala dojem, že si Andy chce užít jeho velikost. Ostatně jednalo se o největší pódium, na kterém v Evropě dosud hrál, a bylo velkou změnou oproti „Rožnov, where you got to hover and don’t touch anything“. Publikum se dostávalo do varu a nad hlavami všech se začala tvořit euforická atmosféra narušující tradiční vnímání času a prostoru. Zpěvné refrény hnaly ruce ke stropu, zatímco dynamické rapové spoilery způsobovaly křeče krčního svalstva. Andy se musel několikrát pořádně vydýchat, aby se napříště vydal ještě víc. Dojem naprosté bezprostřednosti korunoval moment, kdy neočekávaně skočil do davu v náruči tour managera. Mezi tracky navíc špikoval už tak dobrou atmosféru vtípky a průpovídkami z tour. Nic objevného, ale potěší. Kolektivním vrcholem večera byl nepostradatelný freestyle, který nejen zprostředkoval poznatek, že „magic food isn’t food“, ale ukázal umění freestylu na úrovni legendárních Scribble Jamů, jehož jeden ročník kdysi vyhrál. Vše pointovalo finále s „amarouny“ a jeho fascinující schopnost vtipného užití slova, které do té doby nemohl nikdy slyšet.

Kvalitu celého vystoupení lze vidět nejen v tom, že při hodnocení musíme nutně pracovat se superlativy. Astronautalis vymaňuje hip hop z nesmyslných předsudků, do kterých ho uvrhla znásilňující mainstreamová prezentace, i neochota posluchačů opouštět zažité modely. Dvakrát skvěle.

Info

Astronautalis (usa)
1. 5. 2013, Lucerna Music Bar, Praha

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace