Články / Reporty

Jambinai, korejský metal a sex faces

Jambinai, korejský metal a sex faces

Popluh | Články / Reporty | 12.06.2014

Do Prahy dorazila jedna z vycházejících hvězd asijské postrockové scény, jihokorejští Jambinai. Vystoupení se konalo pod patronátem Respect festivalu, který proběhne už tento víkend na Ladronce. To už ale bude kapela o poznání dál na své letní cestě Evropou, i proto samostatný koncert v Paláci Akropolis.

V roli předskokana se představila tuzemská formace Kaplan Bros., za kterou se skrývá sourozenecké duo Kaplanů - Cyril a Kryštof. Cyril podobně jako ve své domovské kapele Vložte kočku za bubnama, jeho bratr za stolem plným elektronických hejblátek. Živé bicí v kombinaci s live set elektronikou a zálibou ve sklouzávání až do bitových poloh? No, neznělo to tak špatně, jak mohlo, na výsledný pejsko-kočičkový mix. Kdo byl ale nedávno například na pražské zastávce Bena Frosta, poznal, že tohle je přece jen trošku jiná liga. Taková ta naše pralesní. Ale nic ve zlém, to jen výběr předkapely se totálně minul s hlavním bodem večera.

Temně postrocková kapela z Jižní Koreje, která používá i tamní tradiční hudební nástroje. Asi nejvíc omílaná slova ohledně Jambinai, nutno podotknout, že naprosto zaslouženě. Pojďme omílat. Z oficiálního press kitu je jednoduché si vytáhnout, že těmi orientálními nástroji byly haegun, piri či geomungo. S jejich identifikací už to ale bude horší, nicméně ponechme google stranou. První instrument vypadal jako tlusté střevo zavlečené za smyčec a hrající na srdeční sval. A kupodivu to tak i znělo. Pak nějaká tenká píšťala s náústkem, u které vás přešla všechna sranda, jakmile se do ní fouklo. A do třetice všeho dobrého nástroj, který vypadal jako opracovaná čtvrtina kmene vzrostlého stromu osázená zvyšujícími se pražci a s několika pohyblivými kobylkami na jednom konci, na který se navíc hrálo něčím, co velmi připomínalo jídelní hůlky. V kombinaci s tradiční, byť sedmistrunnou elektrickou kytarou a v části koncertu i s basou a bicíma to dávalo nezapomenutelný zážitek.

Songy byly rozloženy půl na půl. V úvodní a závěrečné části koncertu před přídavkem si to vzala do parády pouze původní trojice Jambinai a nabídla tradičně vystavěné postrockové songy s pozvolnou gradací, samozřejmě s osvěžujícím vlivem korejských nástrojů a jejich zvuku. Druhá várka songů, do které už přispěl i basák s bubeníkem, pak byla strhujícím a ohlušujícím nářezem, ve kterém se stále dal vysledovat systém a základní melodie. Ani jedno pojetí nerušilo, naopak fungovalo ve výborné, byť občas velmi hlasité harmonii. U kapely navíc bylo znát, že koncert je pro ně rituálem a možná i halasnou meditací, a kdyby se ho účastnil takový Lars Von Trier, určitě by neměl problém nafotit novou porci „sex face“ plakátů k Nymfomance...

Jambinai v Praze byli jedna z těch méně nápadných událostí, na které ale jen tak nezapomenete. Vyrazit se na ně znamenalo jak duchovní zážitek, tak i pobavení nad neotřelým mixem nebo jen zevlení s jointem v ruce a lístkem na víkendový Respect festival v kapse. Doufejme v jejich brzký návrat. Dovedl bych si představit společné turné například s japonskými Mono...

Info

Jambinai (kr) + Kaplan Bros.
10. 6. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace