Články / Reporty

JazzFest Brno odstartoval: Craig Taborn & Shai Maestro Trio

JazzFest Brno odstartoval: Craig Taborn & Shai Maestro Trio

Anna Mašátová | Články / Reporty | 18.03.2015

Zahajovací koncert čtrnáctého ročníku brněnského Jazzfestu snad ani nemohl mít lépe zvolené interprety.

Dva rozdílné přístupy Američana Craiga Taborna a Izraelce Shaie Maestra s jeho triem výborně prezentovaly současné dění na poli jazzového piana. Navíc oba interpreti už v Brně vystoupili, měli tak vybudovanou slušnou fanouškovskou základnu, vytvářející výbornou atmosféru.

Taborn se na JazzFestu předvedl v triu před dvěma lety, tentokrát dorazil sólo, aby zcela dostál pověsti jednoho z nejinovativnějších klavíristů své generace. Experimentátor často koketuje i se syntezátory, a dokázal toho večera ze Steinwaye vyloudit až nečekané zvuky. V dlouhých improvizacích, kdy se jeho ruce hádaly i souzněly v dialogu, byly slyšet zvuky jak z osmibitových počítačových her, jindy zněly ztřeštěné nespočitatelné rytmy, které by se dokonale hodily jako soundtrack ke Švankmajerovým filmům. Frenetické party střídal glassovský minimalismus a, pravda, kdo přišel spíše na následujícího melodičtějšího Maestra, mohl být šokován.

Osmadvacetiletý Maestro hrál několik let po boku Avishaie Cohena, než se rozhodl osamostatnit. Se svými spoluhráči – bubeníkem Zivem Ravitzem a basistou Jorgem Roederem (mimochodem nominovaným s projektem Emilio Solla y La Inestable de Brooklyn na Grammy 2014 v kategorii nejlepší latin album) – přivezli třetí, prozatím oficálně nevydanou desku Untold Stories, nahranou na podzim během koncertů ve Francii.

Z ní také zazněla hned úvodní skladba, reagující na vzrůstající násilí ve světě. Košatící se motivy, dokonale harmonicky rozvíjené celou trojicí, jsou potěchou pro uši i oči, trojka spolu živě komunikuje, naslouchá si i se vzájemně chválí. Setlist tvořený novinkami i staršími kusy obsahoval Gal či Paradox z předchozí nahrávky Road to Ithaca, i Painting a Sleeping Giant z desky první. A samozřejmě notnou dávku improvizace. Příchozí si vyžádali Maestrovo trio na pódium ještě dvakrát, nomen omen v tomto případě stoprocentně platí.

Kdo se do Brna nestihl vydat, má šanci zastihnout Maestra ještě 20. května v Praze.

Info

JazzFest Brno: Craig Taborn (usa) + Shai Maestro Trio (isr/pu)
15. 3. 2015, Sono, Brno
Foto (c) Olga Staňková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace