Anna Mašátová | Články / Reporty | 18.03.2015
Zahajovací koncert čtrnáctého ročníku brněnského Jazzfestu snad ani nemohl mít lépe zvolené interprety.
Dva rozdílné přístupy Američana Craiga Taborna a Izraelce Shaie Maestra s jeho triem výborně prezentovaly současné dění na poli jazzového piana. Navíc oba interpreti už v Brně vystoupili, měli tak vybudovanou slušnou fanouškovskou základnu, vytvářející výbornou atmosféru.
Taborn se na JazzFestu předvedl v triu před dvěma lety, tentokrát dorazil sólo, aby zcela dostál pověsti jednoho z nejinovativnějších klavíristů své generace. Experimentátor často koketuje i se syntezátory, a dokázal toho večera ze Steinwaye vyloudit až nečekané zvuky. V dlouhých improvizacích, kdy se jeho ruce hádaly i souzněly v dialogu, byly slyšet zvuky jak z osmibitových počítačových her, jindy zněly ztřeštěné nespočitatelné rytmy, které by se dokonale hodily jako soundtrack ke Švankmajerovým filmům. Frenetické party střídal glassovský minimalismus a, pravda, kdo přišel spíše na následujícího melodičtějšího Maestra, mohl být šokován.
Osmadvacetiletý Maestro hrál několik let po boku Avishaie Cohena, než se rozhodl osamostatnit. Se svými spoluhráči – bubeníkem Zivem Ravitzem a basistou Jorgem Roederem (mimochodem nominovaným s projektem Emilio Solla y La Inestable de Brooklyn na Grammy 2014 v kategorii nejlepší latin album) – přivezli třetí, prozatím oficálně nevydanou desku Untold Stories, nahranou na podzim během koncertů ve Francii.
Z ní také zazněla hned úvodní skladba, reagující na vzrůstající násilí ve světě. Košatící se motivy, dokonale harmonicky rozvíjené celou trojicí, jsou potěchou pro uši i oči, trojka spolu živě komunikuje, naslouchá si i se vzájemně chválí. Setlist tvořený novinkami i staršími kusy obsahoval Gal či Paradox z předchozí nahrávky Road to Ithaca, i Painting a Sleeping Giant z desky první. A samozřejmě notnou dávku improvizace. Příchozí si vyžádali Maestrovo trio na pódium ještě dvakrát, nomen omen v tomto případě stoprocentně platí.
Kdo se do Brna nestihl vydat, má šanci zastihnout Maestra ještě 20. května v Praze.
JazzFest Brno: Craig Taborn (usa) + Shai Maestro Trio (isr/pu)
15. 3. 2015, Sono, Brno
Foto (c) Olga Staňková
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.