Jakub Koumar | Články | 29.10.2013
Závěr prodlouženého víkendu byl spjatý s častými odjezdy z Jihlavy. Program byl však stále bohatý, mimo přednášky Craiga Baldwina představil své nové vystoupení i František "Čuňas" Stárek. Potěšila i prezentace rozpracovaného projektu Gottland, připravované zfilmování knižního bestselleru se díky ní po delší pauze vrátilo do hledáčku čtenářů a potenciálních diváků.
Opomenuta nesmí zůstat dílna s filmy undergroundové legendy Čaroděje Oz, umístěná vychytrale do nejpozdnějších hodin. Té ovšem předcházelo vyvrcholení programu - slavnostní zakončení Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v režii nikoho jiného než Vosto5, když po předání všech cen došlo na neohlášenou projekci. Úplný závěr festivalu patří úterku, kdy dojde na reprízy vybraných filmů.
Při ohlédnutí se nejdříve nabízí festival jako místo. Je skvělé, jak festival pracuje s prostorem a zákoutími malého města. Oproti předchozím dvěma ročníkům se život zredukoval na jihlavském náměstí, chybí autobusové divadlo Autobuf či stan, jednotlivé akce se roztříštily do přilehlých ulic, takže počet míst opticky narostl. Zavést lidi do spletitých uliček Jihlavy je příjemné, ale je pravda, že velká plocha náměstí by si zasloužila trochu více oživit. Festivalová věž tu působí poněkud osaměle.
Atmosféru kolem Domu kultury oživilo mobilní Café V lese, kde vznikly akce jako Human Jukebox, pravý, nefalšovaný a jediný skutečně živý jukebox, nebo Monikino kino – projekt Petra Marka z Midi Lidi a studentky střihu na FAMU Moniky Midriakové.
Festival je i životem. Bez ohledu na svůj název nabízí hudební program, autorská čtení, divadlo, projekce v bytech, přednášky a další. Přestože je třeba být k tvorbě programu kritický, je důležité si uvědomit, co všechno nabízí. Jihlava nemá žádnou akci, která by mohla nabídkou byť jen zdánlivě konkurovat, otázkou je, jestli nebyla postupně laťka nastavena natolik vysoko, že bude jen těžké se v budoucích ročnících vyvarovat nenaplněných očekávání.
Festival je ale především myšlenka, na níž se sám odvolává. Každý podzim je v Jihlavě možné myslet filmem, formovat svůj názor, reagovat na stav věcí a prohlubovat své znalosti. Může festival nabízet vůbec něco víc?
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
redakce 11.12.2024
Nahrávka je o tom, jak se dostat z toxického vztahu, a vznikla během dvou let na cestách autobusem. Hudba jak na taneční parket, tak na dlouhou jízdu.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.