Články / Reporty

Kam mizne svetlo dňa? (Pain of Salvation)

Kam mizne svetlo dňa? (Pain of Salvation)

Pavol Gajdoš | Články / Reporty | 04.04.2017

Keď som sa v predvečer koncertu prechádzal okolo pražského klubu Rock Café, dostal som sa iba do jeho chodby, lebo niečo mi hovorilo, že keď sa pôjdem pozrieť ďalej, nebudem mať pokojný spánok. Po vstupe do koncertnej sály a prvom nádychu niečoho, čo malo v sebe viac dymostroja a podpazušia ako kyslíka, som začal tušiť zaujímavý večer. Vypredaný, nad kapacitu preplnený klub, ako vždy s PoStrým publikom s vyšším zahraničným podielom, sa už pri prvej predkapele prejavilo, že vie cítiť hudbu resp. hlučný zvuk a že kapela môže zas na oplátku cítiť publikum v každom zmysle slova. Švédsky mladíci Port Noir agresívne, primerane veku hrali, jemne, primerane geografii spievali a strojovo, neprimerane muzikalite muzicírovali. K závažnejšiemu splynutiu týchto troch veličín nedošlo, zvuk podobne ako vzduch nedýchal a človečina bola najzávažnejšie prejavená potením a venovaním poslednej piesne zosnulému basákovi.

Po šikovnej prestavbe pódium ovládol Daniel Gildenlöw a jeho medzinárodná družina Pain of Salvation reprezentujúca okrem Švédska Francúzsko a Island. Hudobne bola kapela presvedčivá, na ich pomery nepriniesla nič naviac a ani nič nezanedbala. Drobné zaváhania, mohli ísť na konto charakteru priestorov, nie veľmi ideálnym povahe podujatia, ako aj bohom, v týchto chvíľach už tryskajúceho potu. Fanúšikovia si aj na tomto koncerte mohli všimnúť, že Gildenlöw je stále viac len bohočlovek a že vokálnu sebestačnosť z významnej časti delegoval na skoro o pätnásť rokov mladšieho Vikinga Ragrana Zolberga. Toho hádam jediným nerozporuplným prejavom na pódiu bolo ovievanie prvých radov prirodzeným headbangom. Všetko ostatné - od ambicióznych gitarových sól cez živý pódiový pohyb až po (príliš?) sebavedomý spev – bolo nesporným etalónom rock’n’rollu, otázny bol len pomer medzi pózou, prestrihnutosťou a genialitou. Full Throttle Tribe a veľkou rytmickou násobilkou podkuté klipovky z novej dosky nahnevane odriffovali úvod koncertu, aby ho následne "zjemnili" už klasické skladby neprekonateľného opusu Remedy Lane. Z na istotu zostaveného playlistu vytŕčala hlavne svieža Physics of Gridlock so šansónovým záverom, kde vynikli dokonalé vokálne harmónie kapely.

Ozvučenie v klube bolo vyhovujúce, skupina si zachovala svoj prirodzený zvuk namixovaný z tvrdých gitár, divokého organického bubnovania a rozmanitých klávesových plôch. Tajnou zbraňou zostáva pán basgitarista Gustaf Hielm. Ako celok hrá kapela stále nadpriemerne, oči majú všetci členovia sústredené, motivované a vlhké ako vždy, no šťava z toho ide predsa akási iná. Vrások neubúda nikomu, ako na pódiu, tak aj v publiku, a najsilnešiu emóciu priniesol prídavok oslavujúci túto skutočnosť. Od záchrany prírody cez záchranu vzťahov, ľudstva, občana a človeka sa dostali Pain of Salvation k záchrane svetla prítomného dňa. Došli k zmiereniu (s pominuteľnosťou) a k podobnému záveru musí dospieť aj fanúšik, ak si chce vychutnať míňajúce sa lúče neopakovateľnej kapely v zlatej hodinke.

Info

Pain of Salvation (se) + Port Noir (se)
1 .4. 2017 Rock Café, Praha

foto © Tomáš Rozkovec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace