Pavol Gajdoš | Články / Recenze | 17.03.2017
„Jsem trochu z ocele a trochu smířená,“ tvrdila jedinečná Zuzana Navarová z kapely Nerez vo svojich dvadsiatich deviatich rokov. Rovnako jedinečný Daniel Gildenlöw, zosobnenie švédskych Pain of Salvation, k tomuto zisteniu dospel až o štrnásť rokov neskôr, no potrebuje ho svetu oznámiť o to hlasnejšie.
Album In the Passing Light of Day má v dvadsaťročnej diskografii skupiny špeciálne miesto. V prvom rade ide o ďalší koncept, v ktorom tentokrát nehrajú „he“ a „she“, ale predmetom je samotný kapelník a jeho úspešný boj s mäsožravou baktériou. Už sa niet na koho vyhovárať, viniť, prosiť o odpustenie, ak nie iba seba samého. Hudba, texty a celková atmosféra sú ako vždy silné a útočia rovnako intenzívne na hlavu, srdce a brucho. Najväčší vklad do kapely okrem Gildenlöwa, jediného pôvodného člena, priniesol mladý Islanďan Ragnar Zolberg. Popri speve a gitare dostala priestor dokonca jedna jeho skladba, klipovka Meaningless, čo je u kapely nevídané, keďže všetko do poslednej činely skladal v minulosti control freak Gildenlöw.
Album tvorí desať presvedčivých piesní postavených na progresívnom metale s alternatívnymi ambíciami. Skladby sú tradične prepracované a chytľavé, no treba úprimne priznať, že na nahrávke nenájdeme nič, čo by kapela nespravila už v minulosti a nespravila to možno aj lepšie. Celok aj napriek tomu znie moderne a sebavedome. Riffuje sa precízne a matematicky (On a Tuesday, Full Throttle Tribe), emóciám pomáhajú miestami sláčikové nástroje, akordeón, akustické gitary (Silent Gold, If This Is the End) a nad všetkým majestátne stojí záverečná The Passing Light of Day, opus pominuteľnosti.
Tvrdiť obľúbenej kapele, že už nikdy nebude, ako bola, je niečo ako tvrdiť milovanej osobe, že prvé roky vzťahu boli najlepšie a od vtedy to ide už z kopca. Zastať unavený v púšti je ľahké, no ísť ďalej v bolesti s nádejou na spásu je živý manifest Pain of Salvation.
Pain of Salvation - In the Passing Light of Day (InsideOut, 2017)
www.painofsalvation.com
Live: Pain of Salvation (swe)
1. 4. 2017 Rock Café, Praha
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.