Shaqualyck | Články / Reporty | 08.08.2017
Sobota, tentokrát poprvé aneb Kdy jindy smáznout dávný rest než při oslavách význačného jubilea. Lepší pozdě, nežli později. Ještě kolem poledne web optimisticky hlásil: „Nejsme vyprodaní, protože jsme pro všechny.“ O pár desítek minut už je všechno jinak. Lupení došlo, vyprodáno jest. Prý poprvé v historii. Klika. „Nastav tlapku, brouku! A necukej se, ať si Tě můžu pěkně vykleštit.“ Uvítání z říše snů. Zdráhám se uvěřit, že namísto šacování a zatýkání balených minerálů přichází jen úsměv s duhovým náramkem. Račte vstoupit.
Ne že bych se Tasovu cíleně vyhýbal, já jen že Beseda se tak nějak kryje s OFFem a do Katovic to mám přeci jen blíž. O to příjemnější bylo zjištění, že pověstný Topolový hájek má k polskému Údolí tří rybníků nečekaně blízko. Jen se rozhlédnout, nadechnout. Letadýlka, stromoví, voda a vůkol krajinka malebnější než výjevy z katalogu libovolné cestovky. Louky a kopce, Bílé Karpaty. Scenérie na hraně kýče. Stačí jednou otočit volantem a na poli uprostřed čerstvého strniště už je všechno jinak. Nadpozemský ječák Zagami Jericho zastavuje čas. Měsíc na obloze se blíží k úplňku, ten papírový přijde zanedlouho na přetřes v útulném šapitó. Pánové bilancují, za úsměvy schovávají dojetí a místo drsných šéfů připomínají roztržité nadšence, co šli zrovna kolem.
K tanci zvou českoslovenští Carpet Cabinet, ideální festivalovka s funky basou, podmanivými dechy a nestoudně chytlavými rytmy. Po třetím songu už víte, jak to bude dál, a stejně si nemůžete pomoct, náladička z nuly na sto. Ten nejkrásnější kontrast záhy přináší Ospalý pohyb. Kdepak melancholie, tohle je čistokrevná depka, která v záři slunečních paprsků působí tak nějak smířlivě, pokorně. Smutnou poetiku ozvláštňují milovníci lihovin. Čí to byl nápad nacpat bar hned vedle pódia? Bizár z kategorie to nevymyslíš.
„Koukej, řekla bych, že před náma stojí Dana Schechter.“ Se ženou občas hráváme takovou hru na dvojníky. To se takhle touláte travou, míjíte vysmáté „party people“ a ve frontě na některou z laskomin bez přípravy hlásíte, která celebrita vám právě zkřížila cestu. „Dana Schechter?! To určitě, co by tady asi dělala…“ O pár minut později si drbu hlavu tváří v tvář ansámblu Wrekmeister Harmonies. Hraje jim to neskutečně. A Dana je skvělá jako vždycky. Ani postrock, ani heavy metal, duše chycená do lasa těžkotonážních melodií. Prozření. Jako když se barevná psychedelie vydá na špacír k táhlým hlukovým plochám dark ambientu. Charismatickému vousáči J. R. Robinsonovi žereme každý akord, v labelu Thrill Jockey můžou olíznout všech deset.
Nejlepší byl ale stejně frajer, co vlítnul na zvukaře během turbulentního setu Anny von Hausswolff. Že prý jako dobrý, ale chtělo by to kapánek stáhnout. V praxi se tomu říká selhání komunikace nebo taky vtip roku. Éterická severská víla vykročila temnou stezkou, zpod kláves se jí derou přízračné běsy, schíza graduje. Hřmot mohutní, noc rezonuje a pronikavý vokál trhá tmu na kusy. Všichni už chápou, proč hrála před Swans a že další desku jí nemůže dělat nikdo menší než Randall Dunn, dvorní producent Sunn O))). Zem vibruje, varhanní nálet střídá akustická kytara, ale z pódia se dál valí žár, z něhož mrazí. Z vrcholu válíme sudy do náruče Acute Dose, nejlepší domácí kytarovky žijící tak trochu ve stínu protežovanějších Role či Cold Cold Nights. Indie je škatulka na dvě věci, takhle vysoko držel kytaru naposled Alex Turner. Matika ještě nikdy nebyla tak sexy.
Užuž to vypadalo na zasloužený voraz s propoceným trikem, jenže pak spustili Midi Lidi. Petr Marek je samozřejmě blázen, a když mu někdo sní jeho Pomelo, má zdivočelý dav na hlavní scéně o zábavu postaráno. V záplavě beatů se víkend nepozorovaně přehoupl do neděle a místní genius loci si mohl s prstem v nose připsat další oběť. Tohle se nedá vyprávět. Jediné řešení? Přijet za rok znovu.
Beseda u bigbítu
5. 8. 2017, Tasov u Veselí nad Moravou
foto © žakelýna
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.